Show simple item record

Sociedad multicultural, pluralismo ético y educación: algunos problemas sobre la argumentación ético-valórica

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorSalas, Ricardo; Pontificia Universidad Católica de Chile
dc.date2011-04-21
dc.date.accessioned2020-03-02T17:09:28Z
dc.date.available2020-03-02T17:09:28Z
dc.identifierhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/51
dc.identifier10.7764/PEL.18.1.1996.
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/132569
dc.descriptionThis paper aims at reflecting on the ethical pluralism in multicultural societies, taking into account some theories about modernization and two documents about educational modernization in Chile. In the first part, the author makes explicit some assumptions as to how to analyze values in social life‘s bosom.  Starting from this theoretical discussion, it is sought to demonstrate the difficulties to argue that an abstract discourse on ethical principles has, when it does not correspond to the way values operate in society.  This problem has been found in documents about educational modernization which do not contribute to the formation of an authentic ethical pluralism, but rather consecrate the gap between an “abstract discourse” and a “concreteen-US
dc.descriptionEl objeto de este artículo es reflexionar sobre el pluralismo ético en las sociedades multiculturales, tomando en consideración algunas teorías de la modernización y dos documentos sobre la modernización educacional en Chile.  En la primera parte, el autor explícita algunos supuestos de cómo se analizan los valores en el seno de la vida social.  A partir de este debute teórico se pretende mostrar las dificultades para argumentar que posee un discurso abstracto de los principios éticos, en cuanto no responden a la forma como operan los valores en la sociedad.  Esta dificultad el autor la encuentra en los documentos sobre la modernización educacional que no contribuyen a la constitución de un auténtico pluralismo ético, sino que consagran una escisión entre un “discurso abstracto” y un “discurso cultural concreto” que conduce al relativismo ético.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagees
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.rightsThe Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. 
dc.rightsLos derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 18, No 1 (1996): Educación en valores; 53-86en-US
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 18, No 1 (1996): Educación en valores; 53-86es-ES
dc.titleMulticultural Society, Ethical Pluralism and Education: Some Problems about Value-Ethical Argumenten-US
dc.titleSociedad multicultural, pluralismo ético y educación: algunos problemas sobre la argumentación ético-valóricaes-ES
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record