Mathematics Learning as the Socialization of the Mind
Aprendizaje de las matemáticas como socialización de la mente
dc.contributor | en-US | |
dc.contributor | es-ES | |
dc.creator | Nunes, Terezinha; Pontificia Universidad Católica de Chile | |
dc.date | 2011-04-21 | |
dc.date.accessioned | 2020-03-02T17:09:31Z | |
dc.date.available | 2020-03-02T17:09:31Z | |
dc.identifier | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/74 | |
dc.identifier | 10.7764/PEL.19.2.1996. | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/132591 | |
dc.description | This paper offers an integrated theoretical perspective of work where mathematics is defined as a cultural practice. The implication of this definition is that to learn mathematics is to become socialized into the ways of knowing used in the community of mathematicians and mathematics teachers. Four aspects of the process of socialization are discussed: the redescription of meanings to fit with the systems ofsigns learned in mathematics, the influence of the connections created by teachers in the classroom between the new concepts and the old meanings, the consequences of using particular systems of signs as mediators in reasoning, and the development of social representations of what mathematics is (and the associated process of valorization of particular methods) which takes place in the classroom. Implications for multicultural classrooms are briefly discussed. | en-US |
dc.description | Este artículo ofrece una perspectiva de trabajo teórico integral, en la cual las matemáticas se definen como una práctica cultural. Lo que implica esta definición es que aprender matemáticas es socializarse con las formas del conocimiento usadas por la comunidad de matemáticos y de profesores de matemáticas. Se analizan cuatro aspectos del proceso de socialización: la redescripción de significados para adaptarlos a los sistemas de símbolos aprendidos en matemáticas; la influencia de las conexiones creadas por los profesores en el aula entre los nuevos conceptos y los viejos significados; las consecuencias de usar sistemas de símbolos particulares como mediadores en el razonamiento; el desarrollo de representaciones sociales de lo que son las matemáticas (y el proceso asociado de valoración de métodos específicos) que se plantean en el aula. Se presentan brevemente las implicaciones para aulas multiculturales. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
dc.language | es | |
dc.publisher | Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.rights | The Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. | |
dc.rights | Los derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista | |
dc.source | Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 19, No 2 (1996): Educación inicial; 237-306 | en-US |
dc.source | Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 19, No 2 (1996): Educación inicial; 237-306 | es-ES |
dc.title | Mathematics Learning as the Socialization of the Mind | en-US |
dc.title | Aprendizaje de las matemáticas como socialización de la mente | es-ES |
dc.type | en-US | |
dc.type | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
-
Pensamiento Educativo
[0-9]{4}