The Statute of the Subject in the "Sciences of Education"
El estatuto del sujeto en “ciencias de la educación”
dc.contributor | en-US | |
dc.contributor | es-ES | |
dc.creator | Le Bouëdec, Guy; Pontificia Universidad Católica de Chile | |
dc.date | 2011-04-21 | |
dc.date.accessioned | 2020-03-02T17:09:44Z | |
dc.date.available | 2020-03-02T17:09:44Z | |
dc.identifier | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/186 | |
dc.identifier | 10.7764/PEL.28.1.2001. | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/132701 | |
dc.description | The question of the subject has, in the crisis of the objectivities, taken again a central place in the reflexion on education. It questions the scientificity, and creates great debates in the world of the “sciences of education”, in particular around the methodology of biographical accounts. The author confronts two models of scientificity: the ontological hypothesis, which refers to an anthropology of human nature; the phenomenological hypothesis, which refers to an anthropology of human condition. He thinks finally that hermeneutic reason can throw the bridge between the two hypotheses. | en-US |
dc.description | La cuestión del sujeto ha vuelto a cobrar, en la crisis de las objetividades, un lugar céntrico en la reflexión sobre la educación. Interroga la cientificidad, y plantea amplios debates en el mundo de las “ciencias de la educación”, particularmente en torno al relato biográfico. El autor presenta dos modelos de cientificidad: la hipótesis ontológica u ontologizante, que remite a una antropología de la naturaleza humana; la hipótesis fenomenologizante, que remite a una antropología de la condición humana. Finalmente considera que la razón hermenéutica puede echar el puente entre ambas hipótesis. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
dc.language | es | |
dc.publisher | Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.rights | The Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. | |
dc.rights | Los derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista | |
dc.source | Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 28, No 1 (2001): Antropología y educación; 37-50 | en-US |
dc.source | Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 28, No 1 (2001): Antropología y educación; 37-50 | es-ES |
dc.title | The Statute of the Subject in the "Sciences of Education" | en-US |
dc.title | El estatuto del sujeto en “ciencias de la educación” | es-ES |
dc.type | en-US | |
dc.type | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
-
Pensamiento Educativo
[0-9]{4}