Show simple item record

Lo universal y lo particular. Ser y devenir. El problema de la investigación pedagógica frente al devenir particular

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorSoëtard, Michel; Universidad Católica del Oeste, Francia
dc.date2011-04-21
dc.date.accessioned2020-03-02T17:09:44Z
dc.date.available2020-03-02T17:09:44Z
dc.identifierhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/188
dc.identifier10.7764/PEL.28.1.2001.
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/132703
dc.descriptionThe relationship between universal and particular like the one between being and becoming is one of the fundamental problems which have engaged philosophy since its origin, and which continue occupying it, in spite of the crisis of “the great philosophical accounts”. These two problems were sharpened even more with the emergence of the Idea of Education and its pedagogical implementation. J.-J. Rousseau’s Emile ou de l’éducation is, from this point of view, characteristic of a universal in education which manifests itself through the particular destiny of an individual named Emile, and its being constitutes itself through the course of humanisation which he achieves. The question is then to know how the specificity of the knowledge of Education can be translated into a specific approach of research.en-US
dc.descriptionLa relación entre lo universal y lo particular, así como entre la del ser y el devenir formaron parte de los problemas fundamentales por los que se preocupó la filosofía desde su origen, y siguen preocupándola, pese a la crisis de los “grandes relatos” filosóficos. Ambos problemas se hicieron más agudos aún con la emergencia de la Idea de educación y su puesta en obra pedagógica: Emile ou de l’éducation de J.-J. Rousseau, desde este punto de vista, es característico de un universal de la educación que se hace patente a través del destino particular de un individuo llamado Emile, y su ser se va constituyendo a lo largo del recorrido de humanización que va llevando.  Entonces la cuestión es saber cómo lo específico del saber de la educación puede traducirse en un quehacer específico de la investigación.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagees
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.rightsThe Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. 
dc.rightsLos derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 28, No 1 (2001): Antropología y educación; 67-83en-US
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 28, No 1 (2001): Antropología y educación; 67-83es-ES
dc.titleThe Universal and the Particular. To Be and to Become. The Problem of the Educational Research in front of Particular Becomingen-US
dc.titleLo universal y lo particular. Ser y devenir. El problema de la investigación pedagógica frente al devenir particulares-ES
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record