Show simple item record

El sentido de la educación y las transformaciones antropológicas del mundo moderno. Primera aproximación al fenómeno de la violencia en el contexto escolar

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorFlores, Luis; Pontificia Universidad Católica de Chile
dc.date2011-04-21
dc.date.accessioned2020-03-02T17:09:45Z
dc.date.available2020-03-02T17:09:45Z
dc.identifierhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/190
dc.identifier10.7764/PEL.28.1.2001.
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/132705
dc.descriptionThe main aim of this article is to approach the question of the meaning of education from a critical assessment of its anthropological and ethical foundations, in an epoch of deep transformations in the social, political and cultural contexts. From this perspective, we provide a first approach to the phenomenon of violence on the assumption that its existence expresses, in a primary and deeper sense, a sentiment of frustration, loss, and dissolution. Education has not been able to stand away from the repercussions of its time. In this sense, the crisis that affects the education does not only unveil the disorder and non-equilibrium in the steps to achieve it, but more importantly with regard to its goals. To the detritment of the task of humanizing, we witness the pursuit for an increasingly fast and effective insertion in the technical and specialized job market, the preeminence of a purely instrumental thinking over a reflexive one, and of a fragmentary teaching over the experience of totality and of the concrete, all this has not only simplified, but it has also reduced the complexity of the educational phenomenon to the attainment of certain skills and to the reproduction of certain standard patterns of achievement. Thus, the meaning of education nowadays appears as diluted, fade out. Confronted with this, it becomes an imperative to restore our look over the ethical and existential possibilities of re-constructing the meaning of education and human existence.en-US
dc.descriptionEl objetivo de este artículo es replantear la pregunta por el sentido de la educación desde una revisión crítica de su fundamento antropológico y ético en un tiempo que acusa profundas transformaciones en el ámbito social, político y cultural. En esta perspectiva, formulamos una primera aproximación al fenómeno de la violencia sobre el supuesto de que su presencia expresa, en un sentido primario y más profundo, un sentimiento de frustración, pérdida y disolución. La educación no ha podido mantenerse al margen de las repercusiones de su tiempo. En este sentido, la crisis que afecta a la educación no es sólo reveladora de un desorden y desequilibrio en el orden de los medios, sino más bien respecto de los fines. El desplazamiento de la tarea de humanizar en pos de la inserción cada vez más rápida y efectiva en el ámbito del trabajo técnico y especializado, el privilegio del pensamiento puramente instrumental por sobre el reflexivo, la enseñanza fragmentada por sobre la experiencia de totalidad y de lo concreto, que no sólo han simplificado, sino también reducido la complejidad del fenómeno educativo al logro de ciertos conocimientos y a la reproducción de patrones estandarizados de rendimiento. En este contexto, el sentido de la educación hoy aparece diluido, y desdibujado. Frente a esta situación resulta imperioso volver la mirada sobre las posibilidades éticas y existenciales de reconstrucción del sentido de la educación y de la existencia humana.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagees
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.rightsThe Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. 
dc.rightsLos derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 28, No 1 (2001): Antropología y educación; 105-128en-US
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 28, No 1 (2001): Antropología y educación; 105-128es-ES
dc.titleThe Meaning of Education and the Anthropological Transformations of the Modern World. A first Approximation to the Phenomenon of Violence in the School Contexten-US
dc.titleEl sentido de la educación y las transformaciones antropológicas del mundo moderno. Primera aproximación al fenómeno de la violencia en el contexto escolares-ES
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record