• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Interdisciplinary approaches and interdisciplinary work

Visiones disciplinarias y trabajo interdisciplinario

Author
Boix, Verónica; Pontificia Universidad Católica de Chile

Miller, William

Gardner, Howard

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/244
10.7764/PEL.32.1.2003.
Abstract
There is a tension between the disciplinary approach and the interdisciplinary approach in educational world nowadays. Is this tension inevitable? Can both perspectives be held? This article states that students should spend most of their time and effort to acquire domain of the discipline, but at the same time they should always be aware that the most specific issues are better approached using, simultaneously, different disciplinary perspectives. The argument is illustrated by examining a didactic unit on Nazi Germany, where students and teachers analyze different aspects involved, using historical, scientific and psychological disciplinary knowledge and methods. In this way, each disciplinary perspective was enriched through a process of deep understanding of historical events.
 
En el mundo educacional actual existe una tensión entre el enfoque disciplinario y el interdisciplinario. ¿Es inevitable esta tensión? ¿Se pueden tener ambas perspectivas? En este artículo se sostiene que los estudiantes debieran dirigir la mayor parte de sus esfuerzos al dominio de las disciplinas, pero que debieran estar siempre conscientes de que los problemas más específicos son mejor abordados usando en forma simultánea los distintos objetivos disciplinarios. Se ilustra el argumento mediante el examen de una unidad didáctica sobre la Alemania nazi, en la que profesores y estudiantes analizan los diversos factores involucrados en el tema, tomando conocimientos disciplinarios y metodológicos de la historia, la ciencia, la psicología enriqueciéndose de este modo cada perspectiva disciplinaria a través de un proceso de comprensión profunda.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB