Show simple item record

Funcionamiento cognitivo y desarrollo en ZDP

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorLabarrere, Alberto; Pontificia Universidad Católica de Chile
dc.date2011-04-21
dc.date.accessioned2020-03-02T17:09:53Z
dc.date.available2020-03-02T17:09:53Z
dc.identifierhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/250
dc.identifier10.7764/PEL.32.1.2003.
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/132765
dc.descriptionThis paper discusses topics of theoretical and methodological nature, associated to the concept of Proximal Development Zone. It tries to demonstrate that the metacognitive insertion of the student in the Zone should transcend the simple relation with the problem, and that the consideration of conscious metacognitive action is a basic step to get to new dimensions of cognitive development. According to the cultural historical approach, the author shows elements that reinforce the idea that problem solution should not be considered as a purely cognitive act, attention should be paid to social interaction as well.en-US
dc.descriptionEn este artículo se discuten tópicos de naturaleza teórica y metodológica asociados al concepto de Zona de Desarrollo Próximo. Se trata de mostrar que la inserción metacognitiva del estudiante en la zona debe trascender la mera relación con el problema y que la consideración de la acción metacognitiva consciente es un paso básico para acceder a nuevas dimensiones del desarrollo cognitivo. En coherencia con el enfoque histórico-cultural se aportan elementos que refuerzan la concepción de que la solución de problemas no debe considerarse como un hecho meramente cognitivo, sino que debe prestarse más atención a los procesos de interacción social.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagees
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.rightsThe Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. 
dc.rightsLos derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 32, No 1 (2003): Cognición y aprendizaje; 141-154en-US
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 32, No 1 (2003): Cognición y aprendizaje; 141-154es-ES
dc.titleCognitive operation and development in the Proximal Development Zoneen-US
dc.titleFuncionamiento cognitivo y desarrollo en ZDPes-ES
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record