Human motricity, which is the future?
Motricidad humana , ¿cuál es el futuro?
dc.contributor | en-US | |
dc.contributor | es-ES | |
dc.creator | Sérgio, Manuel; Pontificia Universidad Católica de Chile | |
dc.date | 2011-04-21 | |
dc.date.accessioned | 2020-03-02T17:09:58Z | |
dc.date.available | 2020-03-02T17:09:58Z | |
dc.identifier | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/299 | |
dc.identifier | 10.7764/PEL.38.1.2006. | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/132814 | |
dc.description | The author suggests there should be a Human Motricity Science (HMS) including sports, dance, ergonomics and psychomotor rehabilitation. He then introduces this human science as the third epistemological court in this area of knowledge after gymnastics and physical education. HMS is discussed as an ontological, epistemological and political problem whose future underlies within the unequivocal transition from the “physical” to human complexity; towards the intentional motricity of transcendence (or surmounting) and actually taking into account that such intentionality emerges from the conscience of the body itself without being enhanced by phenomenology. The author puts forward that the “curricula” of degree courses in Human Motricity or Sports need to be restructured through the study of the physical-biological, the psychological, the cultural and noetic, and the artistic body.Keywords: Human motricity, dance, ergonomics, psychomotor rehabilitation,intentional movement, body in action, conscience of the body. | en-US |
dc.description | El autor postula la existencia de la Ciencia de la Motricidad Humana (CMH), la danza, la ergonomía y la rehabilitación psicomotora e introduce, la ya referida, como una ciencia humana y, al mismo tiempo, el tercer corte epistemológico en esta área del conocimiento, después de la gimnasia y de la educación física. La CMH surge como un problema ontológico, un problema epistemológico y un problema político, y su futuro está en el inequívoco pasaje del “físico” hacia la complejidad humana, hacia el movimiento intencional de trascendencia (o superación) y teniendo en cuenta que dicha intencionalidad emerge de la consciencia del propio cuerpo y que la fenomenología no acentuó. Para lo anterior, sugiere reestructurar los currículos de las licenciaturas en Motricidad Humana o en el Deporte, a través del estudio del cuerpo físico-biológico, del cuerpo psicológico, del cuerpo cultural y no ético y del cuerpo artístico. Palabras clave: Motricidad humana, danza, ergonomía, rehabilitación psicomotora, movimiento intencional, cuerpo en acto, conciencia del cuerpo. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
dc.language | es | |
dc.publisher | Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.rights | The Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. | |
dc.rights | Los derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista | |
dc.source | Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 38, No 1 (2006): Motricidad, educación y corporeidad; 14-33 | en-US |
dc.source | Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 38, No 1 (2006): Motricidad, educación y corporeidad; 14-33 | es-ES |
dc.title | Human motricity, which is the future? | en-US |
dc.title | Motricidad humana , ¿cuál es el futuro? | es-ES |
dc.type | en-US | |
dc.type | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
-
Pensamiento Educativo
[0-9]{4}