Show simple item record

Motricidad humana, un cambio urgente y necesario

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorTefarikis, Elías; Pontificia Universidad Católica de Chile
dc.date2011-04-21
dc.date.accessioned2020-03-02T17:09:58Z
dc.date.available2020-03-02T17:09:58Z
dc.identifierhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/304
dc.identifier10.7764/PEL.38.1.2006.
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/132819
dc.descriptionThe Physical Education has been centered per years in an epistemologic model that conceives the man like two different anthropological realities, to know: body and mind. It’s necessary a deep revision of his axioms and conception of the man, according to the new multidimensional and complex glances of the human reality. The different theoretical advances represent new opportunities to the physical education. They couldn’t generate a conceptual identity that allows to specify it’s object of study and not moving away of a dualism understanding. I propose in this article the science of Human Motricity like an instance of human development, beyond to the physical education, from a complex perspective of the human being, putting emphasis in his corporeal dimension, from a body-subject and in the action like a knowledge opportunity. Keywords: Epistemology, motricity, action, complexity, corporeal.en-US
dc.descriptionLa Educación Física se ha centrado por años en un modelo epistemológico que concibe al hombre como dos realidades antropológicas distintas, a saber: cuerpo y mente. Se hace necesaria una revisión profunda de sus axiomas y concepción del hombre a la luz de las miradas multidimensionales y complejas de la realidad humana.  Los diversos avances teóricos representan nuevas miradas a la educación física; sin embargo, no logran generar una identidad conceptual que les permita precisar su objeto de estudio, no superando el entendimiento dualista del hombre. Se propone a la ciencia de la Motricidad Humana como una instancia de desarrollo humano, trascendiendo a la educación física, desde una mirada compleja del ser humano, poniendo énfasis en su corporeidad, desde un cuerpo-sujeto y en la acción como una instancia de conocimiento.  Palabras clave: Epistemología, motricidad, acción, complejidad, corporeidad.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagees
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.rightsThe Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. 
dc.rightsLos derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 38, No 1 (2006): Motricidad, educación y corporeidad; 94-107en-US
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 38, No 1 (2006): Motricidad, educación y corporeidad; 94-107es-ES
dc.titleHuman motricity, an urgent and necessary changeen-US
dc.titleMotricidad humana, un cambio urgente y necesarioes-ES
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record