Show simple item record

Las emociones en el aula y la calidad de la educación

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorIbáñez, Nolfa; Pontificia Universidad Católica de Chile
dc.creatorBarrientos, Florencia
dc.creatorDelgado, Teresa
dc.creatorFigueroa, Ana María
dc.creatorGeisse, Gladys
dc.date2011-04-21
dc.date.accessioned2020-03-02T17:10:03Z
dc.date.available2020-03-02T17:10:03Z
dc.identifierhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/328
dc.identifier10.7764/PEL.35.2.2004.
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/132843
dc.descriptionThis paper is part of an ongoing interdepartmental research of the Metropolitan University of Educational Sciences (UMCE) initiated under the FID/MINEDUC Project, aiming at contributing to the quality in education by emphasizes the role of the emotions in the construction of learning and in the learning process, proposing and promoting the evaluation of the interactional context in the classroom as a new dimension in educational evaluation. It is theoretically based on the principles and goals of the Chilean Educational Reform, Humberto Maturana’s approach to emotions and Nolfa Ibáñez’s evaluation proposal of interactional context in the classroom. The importance of evaluating previous aspects which are determinant for students’ learning actions, beyond specific contents, is emphasized.en-US
dc.descriptionEste artículo es parte de una investigación interdepartamental de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, iniciada en el marco del Proyecto FID/MINEDUC, cuyo propósito es contribuir a la calidad de la educación a través de relevar la importancia de las emociones en el proceso de aprendizaje, proponiendo y promoviendo la evaluación del contexto interaccional en el aula como una nueva dimensión de la evaluación en educación. Se basa en los principios y objetivos de la Reforma Educacional chilena, la concepción de emociones de Humberto Maturana y la propuesta evaluativa del contexto interaccional en el aula de Nolfa Ibáñez. Se destaca la importancia de evaluar aquellos aspectos que son previos y determinantes para las acciones de aprendizaje de los estudiantes, más allá de contenidos o materias particulares.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagees
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.rightsThe Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. 
dc.rightsLos derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 35, No 2 (2004): Formación inicial de profesores para una nueva cultura; 292-310en-US
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 35, No 2 (2004): Formación inicial de profesores para una nueva cultura; 292-310es-ES
dc.titleThe emotions in the classroom and the quality in educationen-US
dc.titleLas emociones en el aula y la calidad de la educaciónes-ES
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record