• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Teaching and learning by competencies

Enseñanza y aprendizaje por competencias

Author
Nordenflycht, María Eugenia; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/338
10.7764/PEL.36.1.2005.
Abstract
Every educational process involving reform, change or innovation, is resolved basically –although not exclusively– in the classroom; therefore, teachers have the great responsibility of revising and transforming their practices in accordance with the principles, foundation and goals underlying the new designs, in order to ensure that learning occurs more efficiently and effectively.  The paper presents an in-depth study of how a competence-based study programme should be expressed in the classroom, and the methodological and educational strategies that must be privileged by teachers to facilitate the students’ achievement of previously identified learning issues and attainment of socially suitable performances. The challenges faced by an institution while implementing a curricular renovation are also analysed since this is always regarded as an uncertain source of instability, and doubt and among those who must adopt it.
 
Todo proceso de reforma, de cambio o innovación en educación se resuelve, no exclusivamente, pero sí de manera fundamental, al interior de la sala de clases y en consecuencia, sobre los docentes cae la gran responsabilidad de revisar y transformar sus prácticas, de acuerdo a los principios, fundamentos y fines que sustentan los nuevos diseños, de modo de procurar que el aprendizaje ocurra de manera más eficaz y efectiva.  Este artículo se adentra en la manera cómo un diseño curricular basado en competencias debe expresarse en el aula, cuáles son las estrategias metodológicas y didácticas que los profesores habrán de privilegiar para facilitar a sus alumnos el logro de los aprendizajes previamente identificados y alcanzar desempeños socialmente válidos.  También se analizan los desafíos que plantea a una institución formadora la puesta en marcha de una renovación curricular, la que siempre se presenta como incierta y que provoca inestabilidad, dudas e incertidumbre en quienes deben asumirla.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB