Show simple item record

Educación, escuela y diversidad

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorCajiao, Francisco; Pontificia Universidad Católica de Chile
dc.date2011-04-21
dc.date.accessioned2020-03-02T17:10:06Z
dc.date.available2020-03-02T17:10:06Z
dc.identifierhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/353
dc.identifier10.7764/PEL.37.2.2005.
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/132868
dc.descriptionThis article shows how the world’s institutional framework of schools was set up on the basis of a homogenizing model that emerged in European countries. This model, which has kept its organizational foundation intact, is now faced with new worldwide notions that allocate a new value to cultural diversity, yet failing to find a way to educate children and young people under different parameters from the traditional ones. In addition, it brings up the issue that fundamental aspects such as the need for equal opportunities and an equitable distribution of wealth and knowledge do not produce a response in many countries where formal education has been strongly segmented. The paper ends by proposing the alternative of developing a kind of school focused on creating educational environments that will encourage the development of human talent and the valuation of diversity. Keywords: Diversity, cultural incorporation, identity, homogeneity and discipline, social segmentation, cultural capital, plural learning environments.en-US
dc.descriptionEl artículo muestra la forma como la escuela se estructuró en el mundo a partir de un modelo de homogenización surgido de los países europeos. Este modelo que mantiene intactos sus fundamentos organizativos, se enfrenta con nuevas concepciones del mundo que asignan un nuevo valor a la diversidad cultural, sin acabar de encontrar un modo de educar a los niños y jóvenes bajo parámetros diferentes a los tradicionales. De otra parte, da cuenta de que aspectos fundamentales de igualdad de oportunidades y equidad en la distribución de la riqueza y el conocimiento, no encuentran respuesta en muchos países donde la educación formal ha sido segmentada de forma muy fuerte. Al final, se presenta como alternativa el desarrollo de una escuela centrada en la creación de ambientes educativos que faciliten el desarrollo del talento humano y la valoración de la diversidad.  Palabras clave: Diversidad, incorporación cultural, identidad, homogeneidad y disciplina, segmentación social, capital cultural, ambientes plurales de aprendizaje.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagees
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.rightsThe Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. 
dc.rightsLos derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 37, No 2 (2005): Diversidad y educación social; 27-37en-US
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 37, No 2 (2005): Diversidad y educación social; 27-37es-ES
dc.titleEducation, school and diversityen-US
dc.titleEducación, escuela y diversidades-ES
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record