Show simple item record

Educar en y para la diversidad

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorSchmelkes, Sylvia; Pontificia Universidad Católica de Chile
dc.date2011-04-21
dc.date.accessioned2020-03-02T17:10:06Z
dc.date.available2020-03-02T17:10:06Z
dc.identifierhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/354
dc.identifier10.7764/PEL.37.2.2005.
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/132869
dc.descriptionThis article approaches the importance of diversity in the modern world and its implications for education. It describes how pedagogy is increasingly based on diversity and its educational potential by providing multiple examples. It then applies the paradigm of diversity to the conception of educational systems, and describes the transformation experienced by this since current systems in Latin America emerged. The rest of the article describes the implications of such paradigm upon the educational system, the school as an institution, and the classroom teacher. It concludes by reflecting on the importance of intercultural education as a tool to value diversity to properly face the modern world. Keywords: Intercultural education, diversity in education, indigenous education, pedagogy and diversity, cultural diversity and education.en-US
dc.descriptionEste artículo aborda la importancia de la diversidad en el mundo moderno y sus implicaciones para la educación. Sostiene que la pedagogía se basa cada vez más en la diversidad y en su potencial educativo, y lo ilustra con múltiples ejemplos. Transita a la importante transformación que ha sufrido la concepción del sistema educativo con la que se originaron los actuales en América Latina, y coloca el paradigma de la diversidad como explicación de fondo de esta transformación. El resto del artículo describe las implicaciones del paradigma de la diversidad sobre el trabajo del sistema educativo, de la escuela, y del docente en el aula, y termina haciendo una reflexión sobre la importancia de las competencias interculturales y de valoración de la diversidad para enfrentar el mundo actual.  Palabras clave: Educación intercultural, diversidad en educación, educación indígena, pedagogía y diversidad, diversidad cultural y educación.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagees
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.rightsThe Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. 
dc.rightsLos derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 37, No 2 (2005): Diversidad y educación social; 38-51en-US
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 37, No 2 (2005): Diversidad y educación social; 38-51es-ES
dc.titleEducate in and for diversityen-US
dc.titleEducar en y para la diversidades-ES
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record