• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Current political challenges for the development of social education in our country

Desafíos políticos actuales para el desarrollo de la educación social en nuestro país

Author
Pinto, Rolando; UMCE

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/359
10.7764/PEL.37.2.2005.
Abstract
This paper formulates the political options presently available to the development of education, as well as the various scenarios and modalities in which the latter may be organized. The purpose of the article is to contribute towards a reflection both theoretical and operational of social education, on the basis of a double assumption: on the one hand, that it is essential to establish conceptual limits to the term “social education” within a complex and contradictory national context, vindicating its critical political role; and, on the other, locate –in the horizon of educational decisions and interventions– the dilemma set forth quite a while ago by Paulo Freire: “no educational action is neutral, each one implies being for something or someone, and against something or someone”. The issue, then, is to find out which are the political and epistemological options available to Chilean educators at the time of defining and organizing the social actions of education. Keywords: Political scenarios, cultural and political diversity, social education, citizen participation, innovation and change in social education.
 
En este artículo se plantean las opciones políticas que tiene en la actualidad el desarrollo de la educación, así como los escenarios y modalidades en que ella puede organizarse.  Los propósitos del texto son contribuir a una reflexión teórica y operativa de la educación social, partiendo de un doble supuesto: por un lado, que es fundamental delimitar conceptualmente el término “educación social” en un contexto nacional complejo y contradictorio, recuperando su función crítica política; y, por otro lado, situar en el horizonte de las decisiones educativas y de sus intervenciones, el dilema planteado hace ya bastante tiempo por Paulo Freire: “ninguna acción educativa es neutra, cada una es siempre estar a favor de algo y de alguien, y en contra de algo y de alguien”. El tema, entonces, es saber cuáles son las opciones políticas y epistemológicas que tenemos los educadores chilenos cuando definimos y organizamos nuestras acciones sociales de la educación.  Palabras clave: Escenarios políticos; diversidad política y cultural; educación social; participación ciudadana; innovación y cambio en la educación social.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB