Elements of reflexive social pedagogy. From sociological reflection to a reflexive process in socio-pedagogical intervention
Elementos de una pedagogía social reflexiva. De la reflexividad sociológica al proceso reflexivo en la intervención pedagógico-social
dc.contributor | en-US | |
dc.contributor | es-ES | |
dc.creator | Hernández, Jesús; Pontificia Universidad Católica de Chile | |
dc.date | 2011-04-21 | |
dc.date.accessioned | 2020-03-02T17:10:07Z | |
dc.date.available | 2020-03-02T17:10:07Z | |
dc.identifier | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/362 | |
dc.identifier | 10.7764/PEL.37.2.2005. | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/132877 | |
dc.description | Social pedagogy, in terms of theoretical reflection and teaching practice, attempts to provide and answer to everybody’s educational needs (the young, adults, social groups). Currently, this requires a formulation matching the transformations of the society itself. Therefore, social pedagogy should reformulate its approach, its concepts, its objectives, in the face of a multi-optional, plural, and individualized social pedagogy. The paper presents some of the elements that would be useful for a reflexive social pedagogy corresponding to a reflexive society. Language and communication are essential factors of reflexivity. Keywords: Reflexivity, modernity, individualization, emancipation, communicative process, chance for change. | en-US |
dc.description | La pedagogía social como reflexión teórica y práctica educativa pretende dar respuesta a las necesidades educativas (jóvenes, adultos, colectivos sociales) en la actualidad requiere un planteamiento que corresponda a las trasformaciones de la propia sociedad. Por ello la pedagogía social debe reformular sus planeamientos, sus conceptos, sus objetivos ante una sociedad multiopcional, plural y de la individualización. Aquí presentamos algunos elementos para una pedagogía social reflexiva en correspondencia con la sociedad reflexiva. El lenguaje y la comunicación se convierten en elementos esenciales de esa reflexividad. Palabras clave: Reflexibidad, modernidad, individualización, emancipación, proceso comunicativo, oportunidad de cambio. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
dc.language | es | |
dc.publisher | Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.rights | The Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. | |
dc.rights | Los derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista | |
dc.source | Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 37, No 2 (2005): Diversidad y educación social; 182-197 | en-US |
dc.source | Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 37, No 2 (2005): Diversidad y educación social; 182-197 | es-ES |
dc.title | Elements of reflexive social pedagogy. From sociological reflection to a reflexive process in socio-pedagogical intervention | en-US |
dc.title | Elementos de una pedagogía social reflexiva. De la reflexividad sociológica al proceso reflexivo en la intervención pedagógico-social | es-ES |
dc.type | en-US | |
dc.type | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
-
Pensamiento Educativo
[0-9]{4}