Argentine’s youth and adults in the context of neoconservative policies
Los jóvenes y adultos en la Argentina en el contexto de las políticas de neoconservadurismo
dc.contributor | en-US | |
dc.contributor | es-ES | |
dc.creator | Sirvent, María Teresa; Pontificia Universidad Católica de Chile | |
dc.date | 2011-04-21 | |
dc.date.accessioned | 2020-03-02T17:10:07Z | |
dc.date.available | 2020-03-02T17:10:07Z | |
dc.identifier | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/368 | |
dc.identifier | 10.7764/PEL.37.2.2005. | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/132883 | |
dc.description | This article describes and analyzes the educational situation of youth and adults living in the context of exclusion, discrimination and social injustice in the Argentine based on the 2001 Population Census. The quantitative diagnosis is extended with some of the aspects of the life story of the young and adults falling within the educational risk category, and with data emerging from the participative instances of our research. Secondly, the socio-political and historical, institutional and teaching and learning space aspects are developed in relation to the educational situation of youth and adults. The impact of the Education Federal Act is emphasized, as well as the “education transformation” of the popular youth and adult education, as are some of the challenges and contradictions that the current historical moment presents to the education of popular youth and adults with respect to their relationship with the emerging social movements. Lastly, and on the basis of this diagnosis, some proposals are formulated for a future educational policy that will allow overcoming the educational risk situation which great part of the young and adult population in Argentine are currently going through. Keywords: Power, participation, adult education, educational risk situation, popular sectors, educational biography, social movements, multiple poverty, neoconservative policies. | en-US |
dc.description | En este artículo, se describe y analiza, en primer lugar, la situación educativa de los jóvenes y adultos inscripta en la realidad de exclusión, discriminación e injusticia social de la Argentina sobre la base del Censo de Población del año 2001. Se amplía el diagnóstico cuantitativo con algunos aspectos de las historias de vida de los jóvenes y adultos en situación educativa de riesgo y con datos emergentes de las instancias participativas de nuestras investigaciones. En segundo lugar se desarrollan aspectos sociopolíticos e históricos, institucionales y del espacio de enseñanza y aprendizaje en relación con la situación educativa de los jóvenes y adultos. Se enfatiza el impacto de la Ley Federal de Educación y la “transformación educativa” sobre las instituciones de educación de jóvenes y adultos y algunos de los desafíos y contradicciones que el momento histórico actual plantea a la educación popular de jóvenes y adultos en su relación con los movimientos sociales emergentes. Finalmente, y a partir de este diagnóstico, se desarrollan propuestas para una política educativa futura que permita superar la situación de riesgo educativo en la que se halla gran parte de la población joven y adulta de Argentina. Palabras clave: Poder, participación, educación de adultos, situación educativa de riesgo, sectores populares, biografía educativa, movimientos sociales, múltiples pobrezas, neoconservadurismo. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
dc.language | es | |
dc.publisher | Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.rights | The Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. | |
dc.rights | Los derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista | |
dc.source | Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 37, No 2 (2005): Diversidad y educación social; 277-295 | en-US |
dc.source | Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 37, No 2 (2005): Diversidad y educación social; 277-295 | es-ES |
dc.title | Argentine’s youth and adults in the context of neoconservative policies | en-US |
dc.title | Los jóvenes y adultos en la Argentina en el contexto de las políticas de neoconservadurismo | es-ES |
dc.type | en-US | |
dc.type | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
-
Pensamiento Educativo
[0-9]{4}