The challenge of learning to read, understand and reason in vulnerable schools
El desafío de aprender a leer, comprender y razonar en escuelas vulnerables
dc.contributor | en-US | |
dc.contributor | es-ES | |
dc.creator | Román, Marcela; CIDE | |
dc.date | 2011-04-21 | |
dc.date.accessioned | 2020-03-02T17:10:08Z | |
dc.date.available | 2020-03-02T17:10:08Z | |
dc.identifier | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/385 | |
dc.identifier | 10.7764/PEL.39.2.2006. | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/132890 | |
dc.description | This paper presents an ongoing teaching training model for teachers to strengthen language and Mathematics teaching in vulnerable schools. Students in most of these schools, present a low academic performance without achieving significant learnings. The model mentioned corresponds to more than 10 years of research and experience gathered through the assistance and support provided by the Centro de Investigación y Desarrollo de la Educación –CIDE (Educational Research and Development Center)– to teachers from rural and urban-marginal schools in the Chilean system. The model combines training workshops for teachers and pedagogical leaders at their own schools, with lesson planning, class development and evaluation, in addition to modeling and execution of shared lessons, as strategies to improve and raise the level of the work done in class.Keywords: ongoing teacher training, language and mathematics teaching, vulnerable schools. | en-US |
dc.description | El artículo presenta un modelo de formación continua para que los docentes fortalezcan la enseñanza del lenguaje y la matemática en escuelas vulnerables. Los estudiantes de una gran mayoría de estas escuelas presentan bajo rendimiento y no logran aprendizajes significativos. Dicho modelo es el resultado de más de 10 años de investigación y experiencias de asistencia y apoyo ofrecido desde el Centro de Investigación y Desarrollo de la Educación –CIDE– a maestros y maestras que enseñan en escuelas rurales y urbano-marginales del sistema chileno. El modelo combina talleres de capacitación presencial a profesores y líderes pedagógicos en las propias escuelas, con el acompañamiento para la planificación, desarrollo y evaluación de clases, además del modelamiento y la ejecución de clases compartidas, en tanto estrategias para mejorar y elevar el nivel del trabajo de aula. Palabras clave: formación continua docente; enseñanza, lenguaje y matemática; escuelas vulnerables. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | es | |
dc.publisher | Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.rights | The Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. | |
dc.rights | Los derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista | |
dc.source | Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 39, No 2 (2006): Aprendizaje de la lectura, escritura y matemática en contextos vulnerables; 69-86 | en-US |
dc.source | Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 39, No 2 (2006): Aprendizaje de la lectura, escritura y matemática en contextos vulnerables; 69-86 | es-ES |
dc.title | The challenge of learning to read, understand and reason in vulnerable schools | en-US |
dc.title | El desafío de aprender a leer, comprender y razonar en escuelas vulnerables | es-ES |
dc.type | en-US | |
dc.type | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
-
Pensamiento Educativo
[0-9]{4}