Show simple item record

The teaching profession in Chile: knowledges and identities in its history

dc.contributores-ES
dc.contributoren-US
dc.creatorNúñez, Iván; Mineduc
dc.date2011-05-23
dc.date.accessioned2020-03-02T17:10:14Z
dc.date.available2020-03-02T17:10:14Z
dc.identifierhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/421
dc.identifier10.7764/PEL.41.2.2007.
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/132926
dc.descriptionEn este artículo se exploran los orígenes histórico-culturales de la docencia escolar chilena y el proceso de construcción de su profesionalismo. Se propone inicialmente un esquema evolutivo de la educación, en cuyo marco se ha desarrollado el oficio de enseñar. En relación con dicho esquema, se indaga sobre las correspondientes fases de la conformación del oficio docente y de las identidades respectivas, para finalizar con algunos planteamientos sobre las perspectivas futuras de la profesión.  Palabras clave: profesión docente, historia del sistema escolar, desarrollo de la profesionalización docente, identidad de los docentes, Chile.es-ES
dc.descriptionThis paper explores the historic-cultural roots of Chilean school teaching, and theevolution process of its professionalism. To begin with, an evolutive framework ofeducation –where the teaching job has been developed– is proposed. The same framework is used to inquire about the corresponding historical phases and identities,namely; a non professional phase, a long “first professionalization” and a recentlyemerging “second professionalization” phase. Finally, some ideas on the futureperspectives of the teaching profession are discussed.Key words: teaching profession-school system history, teaching professionalizationdevelopment, teachers’ identity, Chile.en-US
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagees
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.rightsThe Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. 
dc.rightsLos derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 41, No 2 (2007): Formación inicial y continua de profesores; 149-164en-US
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 41, No 2 (2007): Formación inicial y continua de profesores; 149-164es-ES
dc.titleLa profesión docente en Chile: saberes e identidades en su historiaes-ES
dc.titleThe teaching profession in Chile: knowledges and identities in its historyen-US
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record