Show simple item record

La aspiración educativa y la experiencia de ingreso a la educación superior de los estudiantes que egresan de bachillerato en Aguascalientes, México

dc.contributoren-US
dc.contributorCONACYTes-ES
dc.creatorFigueroa Rubalcava, Alma Elena; Universidad Autónoma de Aguascalientes, México
dc.creatorPadilla González, Laura Elena; Universidad Autónoma de Aguascalientes, México
dc.creatorGuzmán Ramírez, Cintya; Universidad Autónoma de Aguascalientes, México
dc.date2015-04-30
dc.date.accessioned2020-03-02T17:11:30Z
dc.date.available2020-03-02T17:11:30Z
dc.identifierhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/665
dc.identifier10.7764/PEL.52.1.2015.
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/133035
dc.descriptionThis study aims to explore the relationship between personal, family, and school variables, and educational aspiration, as well as expectations for transition to higher education in high school graduate students. It also examines their initial college experience.  The theoretical framework relies on key concepts related to educational aspiration, expectations for transition to higher education, and the experience of entering higher education. The study was conducted using mixed methods.  First, a survey was administered to a statewide stratified random sample made up of 2,113 high school senior students; once they graduated and, based on the survey findings, interviews were conducted with 40 students with different expectations for transition to higher education, of differing ages, and of varying academic achievement in order to analyze their transition from high school to higher education.  The results show that high school senior students' educational aspirations and expectations for transition to higher education are associated with their academic achievement, socioeconomic level, and their perception of family support.  The initial college experience, for those who made the transition, is influenced by institutional efforts to involve the students and to support them to face the challenge represented by this level of academic study. Keywords: high school students, educational aspirations, entry into higher educationhttp://dx.doi.org/10.7764/PEL.52.1.2015.3 en-US
dc.descriptionEste estudio tiene como objetivo explorar la relación entre variables personales, familiares y escolares y la aspiración educativa y las expectativas de transición de los estudiantes que egresan de bachillerato, así como profundizar en su experiencia inicial de ingreso a la educación superior.  Como referentes teóricos se plantea una perspectiva de la aspiración educativa y las expectativas de transición, así como la experiencia del ingreso a la educación superior.  Se utilizó una metodología mixta.  Primero se aplicó una encuesta a una muestra estratificada por subsistema y representativa a nivel estatal constituida por 2.113 estudiantes que egresaban de bachillerato; una vez que egresaron y con base en los resultados de la encuesta, se entrevistaron 40 estudiantes con distintas expectativas de transición, edad y rendimiento académico, para profundizar en su experiencia de transición del bachillerato hacia la educación superior.  Los resultados muestran que las aspiraciones educativas y la experiencia de transición de los jóvenes están relacionadas con su rendimiento académico, su nivel socioeconómico y la percepción del apoyo familiar.  En el ingreso a la educación superior cobran relevancia las acciones realizadas por la institución para involucrar al estudiante, así como el hecho de que este perciba apoyo para enfrentar el reto académico que representa este nivel de estudios. Palabras clave: estudiantes de bachillerato, aspiraciones educativas, ingreso a la educación superiorhttp://dx.doi.org/10.7764/PEL.52.1.2015.3  es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.formattext/html
dc.languagees
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/download/665/1819
dc.rightsThe Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. 
dc.rightsLos derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 52, No 1 (2015); 18-32en-US
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 52, No 1 (2015); 18-32es-ES
dc.subjecten-US
dc.subjectes-ES
dc.titleEducational Aspiration and the Initial College Experience of High School Graduate Students in Aguascalientes, Mexicoen-US
dc.titleLa aspiración educativa y la experiencia de ingreso a la educación superior de los estudiantes que egresan de bachillerato en Aguascalientes, Méxicoes-ES
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record