• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

A Model Lesson. Finland Shows that Equity and Excellence Can Co-exist in Education

Un sistema escolar modelo. Finlandia demuestra que la equidad y la excelencia pueden coexistir en la educación

Author
Sahlberg, Pasi; Harvard University

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/746
10.7764/PEL.52.1.2015.
Abstract
Finland’s education story is important because it brings hope to all those worried about whether improving their educational systems is at all possible.  Finland has a unique educational system because it has progressed from mediocrity to being a model educational system and «strong performer» over the past three decades.  If Chile intends to follow the Finnish Way and listen to successful international experience from other countries, there is no better lesson than investing systematically and wisely in enhancing equity in education.  This conference paper offers a discussion to all those worried about whether improving their educational systems is at all possible.  The United States, England, Sweden, Germany, and Chile, to mention just a few, are among those where public education is increasingly challenged because of endemic failure to provide adequate learning opportunities to all children. Keywords: Chile, Finland, educational reform, public educationhttp://dx.doi.org/10.7764/PEL.52.1.2015.10 
 
La historia de la educación finlandesa es significativa porque transmite esperanza a todos quienes se interesan en mejorar sus sistemas educativos en caso de ser posible.  Finlandia posee un sistema educativo único que ha progresado de la mediocridad a un modelo y se ha transformado en un «actor sólido» durante las últimas tres décadas.  Si Chile pretende seguir el método finlandés o prestar atención a las experiencias internacionales exitosas de otros países, no hay mejor lección que invertir sistemática y prudentemente en mejorar la equidad en la educación.  El presente artículo propone un debate para todos los que se preocupan por mejorar sus sistemas educacionales en caso de ser posible.  Estados Unidos, Inglaterra, Suecia, Alemania y Chile, por mencionar solo algunos, están entre los países donde la educación pública está cada vez más cuestionada debido a un fracaso endémico para ofrecer oportunidades de aprendizaje adecuadas a todos los niños. Palabras clave: Chile, Finlandia, reforma educacional, educación públicahttp://dx.doi.org/10.7764/PEL.52.1.2015.10  
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB