Professional Knowledge for Teaching. Case Study in University Professors from the Universidad de Valparaíso
Conocimiento profesional docente universitario. Estudio de caso en profesores universitarios de la Universidad de Valparaíso
Author
Calderón Flández, Claudia Lorena; Psicología Facultad de Ciencias Sociales Universidad de Chile
Profesora Adjunta Escuela de Psicología Facultad de Medicina Universidad de Valparaíso
Abstract
The aim of this study is to describe and analyse the professional knowledge for university teaching emerging from the processes of Curriculum Innovation. Using a qualitative methodology and a case study design, we analyse the experience of two university teachers at the Faculty of Medicine of the University of Valparaiso. Following an inductive, interpretative, and analytical process, we obtained a set of meanings organised around two topics: Possibilities and demands of the university context; and development of the didactic knowledge of the discipline. The results of this study show, from a qualitative approach, that development of this kind of subjective knowledge creates a complex web where multiple analysis entries emerge, characterised by the fact that this is not a type of knowledge transmitted by traditional instructional methods. On the contrary, this professional teaching knowledge for the university teacher is a dynamic subjective construction, as well being situated in the institutional context, their experience and personal career, and their disciplinary knowledge. Keywords: higher education, professional teaching knowledge, professional traininghttp://dx.doi.org/10.7764/PEL.52.1.2015.11 El objetivo de este estudio es describir y analizar el conocimiento profesional docente universitario que surge de los procesos de innovación curricular. Utilizando una metodología cualitativa y un diseño de estudio de caso, se analiza la experiencia de dos profesores universitarios pertenecientes a la Facultad de Medicina de la Universidad de Valparaíso. Siguiendo un proceso analítico, inductivo e interpretativo, se obtuvo una estructura de significados organizados en torno a dos tópicos: posibilidades y demandas del contexto universitario, y desarrollo del conocimiento didáctico de la disciplina. Los resultados de este estudio muestran, desde una aproximación cualitativa, que el desarrollo de este tipo de conocimiento subjetivo crea un entramado complejo donde emergen múltiples entradas de análisis, caracterizado por el hecho de que no es un tipo de conocimiento transmisible a través de métodos instruccionales tradicionales. Por el contrario, este conocimiento profesional docente del docente universitario es una construcción subjetiva dinámica, situada en el contexto institucional, su experiencia y trayectoria personal y su conocimiento disciplinario. Palabras clave: educación superior, conocimiento profesional docente, formación profesionalhttp://dx.doi.org/10.7764/PEL.52.1.2015.11