Show simple item record

Design and Implementation of an Educational Intervention to Raise Teachers' Well-Being, Based on the Evidence of Positive Psychology and Neuroscience

dc.contributores-ES
dc.contributoren-US
dc.creatorBeckett Vermehren, Eileen; Universidad Finis Terrae
dc.creatorZubiri Gonzalez, Francisca; Universidad Finis Terrae
dc.creatorvon Schultzendorff Hoyl, Andrea; Universidad Finis Terrae
dc.date2015-10-30
dc.date.accessioned2020-03-02T17:11:32Z
dc.date.available2020-03-02T17:11:32Z
dc.identifierhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/749
dc.identifier10.7764/PEL.52.2.2015.
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/133053
dc.descriptionLa mayoría de los profesores chilenos están sometidos a altas demandas y condiciones laborales deficientes que afectan su bienestar.  El objetivo de este estudio es evaluar la factibilidad de elevar el bienestar docente a través de una intervención cognitivo-experiencial basada en evidencias de la Psicología Positiva y las Neurociencias.  Se diseñó e implementó un taller con 7 sesiones (19 horas).  Participaron 31 educadores de un colegio de alta vulnerabilidad de Santiago de Chile.  Se evaluó su bienestar utilizando una batería de 7 test de autorreporte validados al inicio, al finalizar y a los dos meses de la intervención.  Se llevó a cabo un análisis cuantitativo no probabilístico de las variables y se comparó con el análisis cualitativo de testimonios de los participantes.  Los resultados indicaron avances significativos en cinco de los siete test: Bienestar Psicológico (Ryff), Felicidad (PEM), Afectividad Positiva y Negativa (PANAS), Esperanza y Burnout (Maslach).  A los dos meses la mayoría de los cambios retornaron a niveles basales, pero las variables Autoaceptación (Ryff) y Vida Placentera (Felicidad) se mantuvieron elevadas.  En conclusión, la intervención se asocia con un impacto positivo sobre el bienestar docente.  Se estima que con reforzamiento periódico estos cambios podrían mantenerse, constituyendo tema para una nueva investigación. Palabras clave: bienestar docente, psicología positiva, neurociencia, intervención cognitivo-experiencial http://doi.org/10.7764/PEL.52.2.2015.9 es-ES
dc.descriptionMost Chilean teachers are subject to high demands and deficient working conditions that affect their well-being.  The aim of this study is to evaluate the feasibility of promoting teachers' well-being through a cognitive experiential intervention, based on evidence from Positive Psychology studies and Neuroscience.  An intervention consisting of seven sessions (19 hours) was designed and implemented.  It was attended by 31 teachers from a primary school in a highly vulnerable neighborhood of Santiago, Chile.  Their well-being was evaluated using a battery of seven validated self-report tests at the beginning, the end, and two months after the intervention.  A quantitative non-probabilistic analysis of the variables was conducted and compared with a qualitative analysis of the participants’ testimonies.  The results indicated significant improvements in five of the seven tests: Ryff's Psychological Well-Being, Happiness (PEM), Positive and Negative Affect Schedule (PANAS), Hope, and Burnout (Maslach).  Two months after the workshop most changes returned to baseline levels, but the variables «Self-acceptance» (Ryff) and «Pleasant Life» (Happiness) remained high.  In conclusion, this cognitive-experiential intervention is associated with a positive impact on teachers’ well-being.  Periodic follow-up activities seem necessary to maintain these positive effects and constitute a topic for a new study. Keywords: teachers’ well-being, positive psychology, neuroscience, cognitive experiential intervention http://dx.doi.org/10.7764/PEL.52.2.2015.9 en-US
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.formattext/html
dc.languagees
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/download/749/2110
dc.rightsThe Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. 
dc.rightsLos derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 52, No 2 (2015); 151-171en-US
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 52, No 2 (2015); 151-171es-ES
dc.subjectbienestar docente, psicología positiva, neurociencia, intervención cognitivo experienciales-ES
dc.subjecten-US
dc.titleDiseño e implementación de una intervención educativa para elevar el bienestar docente basado en las evidencias de la psicología positiva y las neurocienciases-ES
dc.titleDesign and Implementation of an Educational Intervention to Raise Teachers' Well-Being, Based on the Evidence of Positive Psychology and Neuroscienceen-US
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record