• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

El rol de las experiencias relacionales con profesores en la construcción identitaria de estudiantes de pedagogía

The role of relational experiences with teachers in identity construction of pedagogy student

Author
Rojas Torres, Matías Ignacio; Pontificia Universidad Católica de Chile

Berger Silva, Christian; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/880
10.7764/PEL.54.1.2017.
Abstract
El presente estudio tuvo por objetivo comprender la importancia de las relaciones con profesores en la construcción de la identidad docente de estudiantes de pedagogía.  Mediante una combinación de técnicas propias de la metodología cualitativa (teoría fundada y enfoque narrativo) se analizaron relatos de vida de seis estudiantes de pedagogía que fueron invitados a contar sus historias respondiendo una entrevista semi-estructurada con formato narrativo.  En esta tarea las relaciones pasadas y presentes con sus profesores fueron un referente ineludible.  Desde los primeros años de carrera ya han construido representaciones mentales sobre las relaciones ideales con sus futuros alumnos, fundamentadas en las relaciones rememoradas con sus profesores y en las experiencias tempranas en roles pedagógicos (prácticas profesionales, clases particulares o voluntariados).  Las características más recordadas de las relaciones profesor-alumno son conductas y actitudes de los docentes que transmiten seguridad emocional. Los entrevistados mostraron que la reflexividad autobiográfica es esencial para generar un ejercicio docente propio, rechazando y/o apropiándose de lo que les enseñaron y mostraron sus profesores.  En este ejercicio representaron un ideal basado en un equilibrio entre la autoridad pedagógica y la cercanía emocional, dado que los profesores percibidos como demasiado cercanos o distantes fueron rechazados como modelos.Palabras clave: relaciones profesor-alumno, identidad docente, autoridad pedagógica, reflexividad autobiográfica, cercanía emocionaldoi: 10.7764/PEL.54.1.2017.8  
 
The present study aimed at understanding the relevance of relationships with teachers in the construction of the professional identity of pedagogy students. Through a combination of different techniques of qualitative methodology (grounded theory and narrative approach), life stories of six pedagogy students were analyzed. Students were invited to tell their stories through a semi-structured narrative interview. In this exercise, past and present relationships with teachers were unavoidable referents to build their stories. Since the early stages of their career they had already constructed mental representations about ideal relationships with their future students, based on retrieved relationships with teachers and on their early experiences as teachers (in professional practices, tutoring or volunteering). Most of the students remembered and valued characteristics in teacher-student relationships in which teachers’ behaviors and attitudes conveyed emotional safety to their students. Interviewees showed that the autobiographical reflexivity is essential to develop their own pedagogical exercise, either rejecting or assuming as own what they were taught and modeled—or not—by their teachers. They presented an ideal based on a balance between pedagogical authority (asymmetric relationships) and emotional closeness (symmetric relationships), considering that those teachers who were considered as too close or distant, were rejected as pedagogical models.Keywords: teacher-student relationships, teacher identity, authority, autobiographical reflexivity, emotional closenessdoi: 10.7764/PEL.54.1.2017.8 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB