Show simple item record

Creencias de profesores de la educación básica chilena sobre el uso de conceptos ligados a la agricultura para promover el aprendizaje de ciencias naturales y matemáticas

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorEspinoza, Cecilia; Department of Youth Development & Agricultural Education, Purdue University, USA
dc.creatorOrvis, Kathryn S.; Departments of Horticulture and Youth Development & Ag. Education, Purdue University, USA
dc.creatorRamírez, Julio A.; Lyles School of Civil Engineering, Purdue University, USA
dc.date2017-04-28
dc.date.accessioned2020-03-02T17:11:37Z
dc.date.available2020-03-02T17:11:37Z
dc.identifierhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/976
dc.identifier10.7764/PEL.54.1.2017.
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/133104
dc.descriptionIn the Chilean educational system, the curricula for life sciences and mathematics promote inquiry-learning approaches over recitation for elementary school. The literature suggests that elementary teachers struggle with the inquiry approach. Integrating agricultural literacy into the natural sciences and mathematics curricula may enhance students' learning by providing a context to support students in inquiry-oriented areas such as analysis of information and interpretation of representations. To accomplish integration, it is a priority to explore the teachers’ beliefs regarding agricultural literacy. The purpose of this study was to explore a group of Chilean elementary teachers’ beliefs regarding the use of agriculture as an educational context to enhance students' learning in life sciences and mathematics. This study concluded that teachers believed that agricultural concepts could be integrated into some areas of the curriculum such as nutrition and healthy food and the development of mathematics skills. The next step in this study will be the formulation of a hypothesis to help researchers answer how integration could be achieved. For that purpose, an instructional approach combining a video and a serious game will be used. The scenario of the video and the board game will be an agricultural related concept known as photosynthesis. Keywords: science education, mathematics education, teachers' beliefs, agricultural literacy, inquiry doi: 10.7764/PEL.54.1.2017.10en-US
dc.descriptionEn la educación básica chilena, el currículo de ciencias naturales y matemáticas promueve la indagación como método de aprendizaje por sobre la recitación. La literatura sugiere que la implementación en la sala de clases del método de indagación es un desafío para los profesores. En este contexto, la incorporación en el currículo de conceptos ligados a la agricultura podría apoyarlos en su tarea de promover el aprendizaje mediante el desarrollo de escenarios que apoyen al estudiante en áreas como el análisis de información y la interpretación de representaciones. Primero, el objetivo de este estudio fue conocer cuáles eran las creencias de los profesores chilenos sobre la incorporación de conceptos de la agricultura en el currículo. Se concluyó que las áreas del currículo que podrían incorporar conceptos ligados a la agricultura eran nutrición, alimentación saludable y desarrollo de habilidades matemáticas. Segundo, el próximo paso en este estudio será la formulación de una hipótesis para descifrar cómo alcanzar la incorporación de conceptos agrícolas al currículo de ciencias y matemáticas. Para ello, se desarrollará un método de instrucción que combina un video y un juego educacional. El escenario de estas dos herramientas será la fotosíntesis como concepto ligado a la agricultura. Palabras clave: educación en ciencias naturales, educación en matemáticas, creencias de los profesores, educación en agricultura, indagación doi: 10.7764/PEL.54.1.2017.10es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languageen
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/download/976/3599
dc.rightsThe Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. 
dc.rightsLos derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 54, No 1 (2017); 1-20en-US
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 54, No 1 (2017); 1-20es-ES
dc.subjectscience education, mathematics education, teachers' beliefs, agricultural literacy, inquiryen-US
dc.subjecteducación en ciencias naturales, educación en matemáticas, creencias de los profesores, educación en agricultura, indagaciónes-ES
dc.titleChilean Elementary Teachers' Beliefs about Using Agricultural Concepts to Promote Life Sciences and Mathematics Learningen-US
dc.titleCreencias de profesores de la educación básica chilena sobre el uso de conceptos ligados a la agricultura para promover el aprendizaje de ciencias naturales y matemáticases-ES
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record