The dance from the human essence of inhabiting
La danza desde la esencia humana de habitar
Author
Villaseca Gutiérrez, Camila Paz
Abstract
Investigation that develops from the question: In what way does the action of inhabiting the dance movement on the part of the performer in dance become the code that facilitates communication with the viewer ?, breaking down into two thematic axes which allowed us to know the key concepts that make up the research question: "To inhabit and act in the dance movement" is the first axis addressed from the studies of philosophy, geography and physics, to then develop the second axis, "The interpreter and his relationship with the viewer "from philosophy, dance and theater. The investigation was conducted under a qualitative approach and from a phenomenological study of the subject, from semi-structured interviews the data obtained was analyzed, thus developing two major themes: "Build the dance" and "The relationship between interpreter and spectator". Which responded to the specific objectives of this investigation: to investigate the concept of inhabiting the dance movement, to understand the communicative relationship between performer and spectator, to relate the concept of inhabiting the dance movement with the communication between interpreter and spectator. Investigación que se desarrolla a partir de la interrogante: ¿De qué manera laacción de habitar el movimiento dancístico por parte del intérprete en danza se transforma enel código que facilita la comunicación con el espectador?, desglosándose en dos ejestemáticos los cuales permitieron conocer, definir y describir los conceptos claves queconforman la pregunta de investigación: “El habitar y su accionar en el movimientodancístico” es el primer eje abordado desde los estudios de filosofía, geografía y física, paraluego desarrollar el segundo eje, “El intérprete y su relación con espectador” desde lafilosofía, la danza y el teatro. La investigación se realizó bajo un enfoque cualitativo y desdeun estudio fenomenológico del tema, desde entrevistas semiestructuradas se analizaron losdatos obtenidos desarrollándose así dos grandes temas: “Construir la danza” y “La relaciónentre intérprete y espectador”. Los cuales respondieron a los objetivos específicos de estainvestigación: indagar sobre el concepto de habitar el movimiento dancístico, comprendersobre la relación comunicativa entre intérprete y espectador, relacionar el concepto de habitarel movimiento dancístico con la comunicación entre intérprete y espectador.