Music in the life of adolescents: an approach to the pedagogical implications of the musical characteristics of young people for the classroom of Musical Education in Secondary Education
Música en la vida de los adolescentes: una aproximación a las implicancias pedagógicas que poseen las preferencias musicales de los jóvenes para el aula de Educación Musical en Enseñanza Media
Author
Álamos, José Eduardo
Abstract
The musical preferences of young people have a greater or lesser impact on their lifestyles, this is how these preferences and the factors that condition them have been an important research focus for the psychology of music and music education during the last few thirty years. In the present article a literary review is made around the aspects that influence the taste and musical preferences, emphasizing the importance of music for emotional / emotional development, social bonding between peers and the construction of one's identity among young people. The findings presented will be related to the pedagogical scope of the youth musical world for the music classroom, especially for the development of attitudes and acquisition of learning related to respect for musical diversity, expressed in the curricular bases and study programs for the subject of Music elaborated by the MINEDUC, in the Seventh to Second level of Secondary Education in Chile. Towards the future, it is necessary to continue advancing in research and pedagogical works that address the didactic use of the genres or styles of music preferred by adolescents, both for the development of attitudes and values, and for the enhancement of specific musical abilities. Las preferencias musicales de los jóvenes repercuten en mayor o menor medida en sus formas de vida, así es como éstas preferencias y los factores que las condicionan, han sido un importante foco de investigación para la psicología de la música y la educación musical durante los últimos treinta años. En el presente artículo se realiza una revisión literaria en torno a los aspectos que influyen en el gusto y preferencias musicales, enfatizando en la importancia que tiene la música para el desarrollo afectivo/emocional, la vinculación social entre pares y la construcción de la propia identidad entre los jóvenes. Los hallazgos presentados serán relacionados con alcances pedagógicos que posee el mundo musical juvenil para el aula de música, especialmente para el desarrollo de actitudes y adquisición de aprendizajes vinculados con el respeto a la diversidad musical, expresados en las bases curriculares y programas de estudio para la asignatura de Música elaborados por el MINEDUC, en los niveles Séptimo a Segundo Año de Enseñanza Media en Chile. Hacia el futuro, resulta necesario continuar avanzando en investigación y trabajos pedagógicos que atiendan al uso didáctico de los géneros o estilos de música preferidos por los adolescentes, tanto para el desarrollo de actitudes y valores, como para la potenciación de habilidades musicales específicas.