Training programs in parental skills: a contribution to the prevention of the development of externalizing behaviors in preschool children
Programas de fortalecimiento de prácticas parentales: un aporte a la prevención de conductas externalizantes en preescolares
Author
Vergara-Barra, Pablo
Rincón, Paulina
Oliva-Jara, Karen
Novoa-Rivera, Consuelo
Perez-Huenteo, Camila
Full text
http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/120710.32641/andespediatr.v91i2.1207
Abstract
The presence of externalizing behaviors in childhood has significant degrees of future self-continuity and is a risk factor for school failure and drop-out, criminal behavior, substance abuse and dependence, suicidal behaviors and other developmental psychopathological disorders. In this review, the main aspects related to parental practices strengthening programs are analyzed as useful instruments in the context of multi-component preventive work strategies. The evidence has shown that intervention aimed at mothers and fathers is crucial in the modification of behavioral problems in children, where training in parental skills is one of the most studied strategies and considered of higher quality when preventing the development of externalizing behaviors. La presencia de conductas externalizantes en la infancia tiene importantes grados de continuidad temporal futura, y es un factor de riesgo de fracaso y abandono escolar, de conductas delictuales, abuso y dependencia de sustancias, de conductas suicidas y de otros trastornos psicopatológicos del desarrollo. En esta revisión se analizan los principales aspectos relacionados con los programas de fortalecimiento de prácticas parentales como dispositivos útiles en el marco de estrategias multicomponentes de trabajo preventivo. La evidencia ha demostrado que la intervención dirigida a madres y padres es crucial en la modificación de problemas de conducta en niños/as, siendo el entrenamiento en habilidades parentales una de las estrategias mejor estudiadas y consideradas de mayor calidad al momento de prevenir el desarrollo de conductas externalizantes.