• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Revista de la Construcción. Journal of Construction
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Revista de la Construcción. Journal of Construction
  • View Item

Including reliability in the AASHTO-93 flexible pavement design method integrating pavement deterioration models

Inclusión de confiabilidad en el método de diseño de pavimentos flexibles AASHTO-93 integrando modelos de deterioro de pavimentos

Author
Rodríguez Moreno, Mario Alberto

Echaveguren Navarro, Tomás

Thenoux Zeballos, Guillermo

Full text
http://revistadelaconstruccion.uc.cl/index.php/RDLC/article/view/13150
10.7764/RDLC.16.2.284
Abstract
The reliability used in the pavement design is assigned according to recommendations of design guides or according to the designer’s criteria; that is to say, there is no rational tool for their estimation. In addition, the chosen value is deterministic and does not consider the random nature of the process or the actual conditions of load, climate, material behavior and impact of the construction process that affect the performance of the structure when it is in service. This research proposes to link the design method and calibrated deterioration models to local conditions that consider the actual behavior of the materials, the variability of the construction process, the actual load stresses and the weather, when in operation. For this, a Monte Carlo simulation model is developed, using field data and statistical concepts that allow defining the variables of the model as random variables. Subsequently, with the variables found and using the reliability theory and the serviceability model, the design method and the models of deterioration are evaluated through a supply and demand analysis to obtain the reliability value that reduces the uncertainty of the performance of the structure when operating.
 
La confiabilidad usada en el diseño de un pavimento se asigna según recomendaciones de guías de diseño o de acuerdo al criterio del diseñador, es decir no existe una herramienta racional para su estimación. Además, el valor elegido es determinista y no considera la naturaleza aleatoria del proceso ni las condiciones reales de carga, clima, comportamiento de materiales e impacto del proceso constructivo que afectan el desempeño de la estructura cuando se encuentra en servicio Esta investigación propone enlazar el método de diseño y los modelos de deterioro calibrados a condiciones locales que consideran el comportamiento real de los materiales, la variabilidad del proceso constructivo, las solicitaciones reales de carga y clima cuando se encuentran en operación. Para ello se desarrolla un modelo de simulación del tipo Monte Carlo, usando datos de campo y conceptos estadísticos que permiten definir las variables del modelo como variables aleatorias. Posteriormente, con las variables encontradas y utilizando la teoría de confiabilidad y el modelo de serviciabilidad, se evalúa el método de diseño y los modelos de deterioro a través de un análisis de oferta y demanda para obtener el valor de confiabilidad que reduce la incertidumbre del desempeño de la estructura cuando se encuentra en operación.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • MODELACIÓN INCREMENTAL DE DETERIOROS EN PAVIMENTOS DE HORMIGÓN: UNA APLICACIÓN AL ESCALONAMIENTO 

    Bustos, Marcelo; de Solminihac, Hernán; Darter, Michael; Covarrubias, Juan Pablo. Revista Ingeniería de Construcción; Vol 17, No 3 (2002); 151-160
  • Including reliability in the AASHTO-93 flexible pavement design method integrating pavement deterioration models 

    Rodríguez Moreno, Mario Alberto; Echaveguren Navarro, Tomás; Thenoux Zeballos, Guillermo. Revista de la Construcción. Journal of Construction; Vol 16, No 2 (2017): Revista de la Construcción, Journal of Construction; 284-294
  • DEVELOPMENT OF INCREMENTAL DISTRESS EQUATIONS FOR CONCRETE PAVEMENTS: AN APPLICATION TO MODEL TRANSVERSE JOINT FAULTING 

    Bustos, Marcelo; de Solminihac, Hernán; Darter, Michael; Covarrubias, Juan Pablo. Revista Ingeniería de Construcción; Vol 17, No 3 (2002); 151-160
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB