Multi-criteria analysis on biogeographic barriers to human movement in southern Patagonia
Análisis multi-criterio sobre barreras biogeográficas para la movilidad humana en Patagonia meridional
Author
Pallo, María Cecilia
Borrero, Luis A.
Full text
http://revistas.ucn.cl/index.php/estudios-atacamenos/article/view/293910.22199/issn.0718-1043-2020-0014
Abstract
Much of the discussion on the human biogeography of the lake system south of Lago Argentino (southern Patagonia) has been focused on the “dead ends”, near the Andean lakes, its link with continental ice as an important barrier to human movement, and the Baguales Range immediately to the east. Other minor barriers were discussed recently. Among the latter, here we add the plateaus, their edges and the small fluvial valleys at the foot of the plateaus locally called ensenadas or "inlets". The methodology includes a least-cost pathways analysis based on multi-criteria cost surfaces, a hierarchical spatial model based on landscape resistance to human circulation, the use of GIS (Geographic Information Systems) tools and remote sensing techniques on satellite images. A scheme of priority and alternative pathways is derived, whose availability and potential spatial disconnections at times of snowfall, reinforce the logistical exploitation of the area. Thus, the key to the intensity of human occupation in this sector has very likely been linked to the increase or decrease of costs movements, also articulated with land-use strategies centered on other ecologically complementary spaces.
Buena parte de la discusión sobre la biogeografía humana del sistema lacustre al sur de Lago Argentino (Patagonia meridional) ha estado centrada en los “callejones sin salida”, próximos a los lagos andinos, su vinculación con el hielo continental como una importante barrera para la circulación humana, y el cordón Baguales inmediatamente al este. Otras barreras menores fueron discutidas recientemente. Entre estas últimas, aquí agregamos las mesetas, sus bordes y los pequeños valles fluviales al pie de las mesetas denominados “ensenadas”. La metodología incluye un análisis de rutas óptimas basado en superficies de costo multi-criterio, un modelo de jerarquía espacial basado en la resistencia del paisaje para la circulación humana, y el uso de herramientas SIG (Sistemas de Informacion Geografica) y técnicas de teledetección sobre imágenes satelitales. Se deriva un esquema de rutas prioritarias y alternativas, cuya disponibilidad y las potenciales desconexiones espaciales en momentos de caída de nieve, refuerzan el sentido logístico de explotación del área. Así, la clave de la intensidad de ocupación humana en este sector muy probablemnte haya estado vinculada al aumento o disminución de los costos de circulación, articulados también con estrategias de uso centradas en otros espacios ecológicamente complementarios.