Factors and interactions of the teaching-learning process in rural contexts of Araucanía, Chile
Factores e interacciones del proceso de enseñanza-aprendizaje en contextos rurales de la Araucanía, Chile;
dc.creator | Díaz Fuentes, Rolando | |
dc.creator | Osses Bustingorry, Sonia | |
dc.creator | Muñoz Navarro, Sergio | |
dc.date | 2018-05-14 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-09T21:12:38Z | |
dc.date.available | 2020-07-09T21:12:38Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2059 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052016000400006 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138597 | |
dc.description | The educational process of students from Region de la Araucanía, Chile, is developed in contexts of social vulnerability; this related to the fact that children obtain lower results in standardized tests when compared to urban location students. Fundamental Theory was applied, until its stage of axial codification, in order to identify aspects that could improve the education; this allowed the detection of three factors established as Condicionantes. These factors are related to the curricular structure, the teaching process, and the strategies sued for teaching to children. The latter is strongly linked to the teacher’s affective characteristics and to the natural and socio-cultural environment through a meaningful and constructivist learning. These factors, when used pedagogically, improve the teaching-learning process and, at the same time, the school performance. Also generating the maintenance of the environment and the rural and indigenous traditions-building blocks of a new curricular framework for teaching in the rural context educational system. | en-US |
dc.description | El proceso educativo de niños rurales en la Araucanía, Chile, se desarrolla en contextos socialmente vulnerables, asociando este hecho a que dichos niños obtienen menores rendimientos en pruebas estandarizadas que niños urbanos. Para identificar nuevos aspectos que permitieran mejorar la enseñanza, se utilizó el método de Teoría Fundamentada, hasta la etapa de codificación axial, permitiendo identificar tres factores que fueron denominados como Condicionantes. Estos se relacionaron con la estructura curricular, la enseñanza y las estrategias de aprendizaje de los niños. Este último presentó una importante vinculación con las características afectivas del profesor y con el ambiente natural y sociocultural mediante un aprendizaje significativo y constructivista, aspectos que, de ser utilizados pedagógicamente, pueden mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje y, paralelamente, los rendimientos educativos, permitiendo la mantención del medio ambiente y las tradiciones campesinas e indígenas, bases fundamentales para un nuevo marco curricular de enseñanza para el sistema educativo rural. | es-ES |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2059/2731 | |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2059/3313 | |
dc.rights | Derechos de autor 2016 Estudios Pedagógicos | es-ES |
dc.source | Pedagogical Studies; Vol. 42 Núm. 3 (2016); 111-128 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 42 Núm. 3 (2016); 111-128 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.title | Factors and interactions of the teaching-learning process in rural contexts of Araucanía, Chile | en-US |
dc.title | Factores e interacciones del proceso de enseñanza-aprendizaje en contextos rurales de la Araucanía, Chile | es-ES |
dc.title | pt-BR | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Pedagógicos
[0-9]{4}