Show simple item record

Perfil por competencias gerenciales en directivos de instituciones educativas

dc.creatorNúñez Rojas, Nemecio
dc.creatorDíaz Castillo, Doris
dc.date2017-12-15
dc.date.accessioned2020-07-09T21:12:40Z
dc.date.available2020-07-09T21:12:40Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1119
dc.identifier10.4067/S0718-07052017000200013
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138607
dc.descriptionThe purpose of this study is the development and evaluation of a profile of managerial skills for headmasters of educational institutions of elementary education in the context of the continuous improvement of education based on international standards and quality models. The survey method was used to collect the opinions and assessments of 340 professionals, including managers and teachers that work in rural and urban schools in three regions in the north of the country. Necessary management skills for educational institutions include: 1) management direction, necessary for the undertaking of academic and administrative processes of school management; 2) leadership, as an act of commitment, initiative, creativity, vision and strong values in personal and professional performance, 3) change management, through innovative activities and projects to achieve institutional goals.en-US
dc.descriptionEl propósito de este estudio es la elaboración y valoración de un perfil por competencias gerenciales para los directivos de las Instituciones Educativas de Educación Básica en el contexto de la mejora continua de la educación sustentada en las normas internacionales y los modelos de calidad. Se utilizó el método de la encuesta para recoger las opiniones y valoraciones de 340 profesionales, entre directivos y profesores que laboran en escuelas urbanas y rurales de tres regiones del norte del país. Las competencias gerenciales que deben tener losdirectivos de las instituciones educativas son 1) el manejo de dirección, necesaria para el emprendimiento de procesos de gestión escolar académicos y administrativos; 2) el liderazgo, como una actuación de compromiso, iniciativa, creatividad, visión de futuro y sólidos valores en el desempeño personal y profesional; y 3) la gestión del cambio, a través de actividades y proyectos innovadores para alcanzar las metas institucionales.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1119/1133
dc.rightsDerechos de autor 2017 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 43 Núm. 2 (2017); 237-252en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 43 Núm. 2 (2017); 237-252es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleManagement skills profile in directors of educational institutionsen-US
dc.titlePerfil por competencias gerenciales en directivos de instituciones educativases-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record