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Liderazgo para la mejora en escuelas vulnerables: prácticas asociadas al cumplimiento de metas de aprendizaje*

dc.creatorEspínola Hoffmann, Viola
dc.creatorTreviño, Juan Ernesto
dc.creatorGuerrero Mena, Magdalena
dc.creatorMartínez Argel, José
dc.date2017-08-30
dc.date.accessioned2020-07-09T21:12:40Z
dc.date.available2020-07-09T21:12:40Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/560
dc.identifier10.4067/S0718-07052017000100006
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138615
dc.descriptionThe Preferencial School Subsidy involves additional funding for schools according to the number of vulnerable students; at the same time, it sets highly demanding learning goals and modifies existing leadership practices. This study aims to identify the leadership practices of school principals and of mid-level administrators associated to goal attainment through the analysis of the distribution of these practices inside and outside school. The study uses a mixed methodology, with a quantitative phase (questionnaires) and a qualitative phase (interviews in 8 schools), in a sample of 204 school of the first group that participated in the SEP program located in the Santiago, Región Metropolitana. Results show that the school administration practice of observing classes and providing feedback to teachers increases the probability of attaining the goal. On the other hand, schools in which mid-level administrators centralize the decision-making, provide limited spaces of autonomy to principals and teachers, reducing the probabilities of attaining the goal.en-US
dc.descriptionLa política de asignar a las escuelas una Subvención Escolar Preferencial (SEP) en función de los estudiantes de mayor vulnerabilidad introdujo metas de aprendizaje exigentes y cambios en las prácticas de liderazgo. El presente estudio tiene por objetivo identificar las prácticas de liderazgo de directivos y sostenedores que se asocian a las probabilidades de cumplir las metas, analizando la distribución de estas dentro y fuera de la escuela. La investigación utiliza una metodología mixta con una primera fase cuantitativa (encuestas a directivos, profesores y sostenedores) y luego cualitativa (entrevistas en 8 escuelas), en una muestra de 204 escuelas de la Región Metropolitana de la primera cohorte de SEP (2008-2012). Los resultados evidencian que la práctica directiva de observar aula y retroalimentar a docentes aumenta la probabilidad de cumplir la meta, mientras que las escuelas cuyos sostenedores centralizan la toma de decisiones limitando los espacios de autonomía de las escuelas, las disminuyen.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/560/574
dc.rightsDerechos de autor 2017 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 43 Núm. 1 (2017); 87-106en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 43 Núm. 1 (2017); 87-106es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleLeadership for school improvement in vulnerable schools: leadership practices associated to goal achievementen-US
dc.titleLiderazgo para la mejora en escuelas vulnerables: prácticas asociadas al cumplimiento de metas de aprendizaje*es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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