Show simple item record

CARACTERÍSTICAS FAMILIARES Y DESARROLLO EN NIÑOS Y NIÑAS DE DOS Y TRES AÑOS QUE ASISTEN A SALA CUNA;

dc.creatorMathiesen De Gregori, María Elena
dc.creatorHerrera Garbarini, María Olivia
dc.creatorMerino Escobar, José Manuel
dc.creatorDomínguez Ramírez, Paola
dc.date2018-06-05
dc.date.accessioned2020-07-09T21:12:42Z
dc.date.available2020-07-09T21:12:42Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3277
dc.identifier10.4067/S0718-07052009000200005
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138639
dc.descriptionThis paper focuses on family characteristics of 214 children aged 22 to 39 months attending the first level of preschool education and their relationships with psychomotor development. Educational quality of home environment is mostly adequate. Child development was measured twice, at the beginning and at the end of the school year, displaying the lowest score on the second measurement: an increment from 5 to 8% was detected in children under the norm. In terms of area, coordination was the greatest level of development while the lowest was language-related. Girls showed at the second measurement a significant lower development than boys did did. Main variables influencing children development were parent's education and occupation, and home educational quality.  en-US
dc.descriptionEste artículo describe algunas características de familias de 214 niños/as, entre 22 meses y 39 meses de edad, que asisten a primer ciclo de educación parvularia y la relación de éstas con el desarrollo psicomotor. La calidad educativa del ambiente de la casa es en general adecuada. El desarrollo del niño, que se midió en dos oportunidades, a comienzo y fin del año escolar, presenta resultados más bajos en la segunda medición, subiendo el porcentaje de niños/as bajo la norma de 5 a 8%. Por área, el desarrollo mayor se da en coordinación y el menor en lenguaje. En la segunda medición las niñas presentaron un desarrollo significativamente menor que los niños. Se asociaron con el desarrollo: la educación y el nivel ocupacional de los padres y la calidad educativa del ambiente del hogar.es-ES
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3277/3118
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3277/3723
dc.rightsDerechos de autor 2009 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 35 Núm. 2 (2009); 91-104en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 35 Núm. 2 (2009); 91-104es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleDevelopment and family charactenstics of children aged 2-3 attending to preschool educationen-US
dc.titleCARACTERÍSTICAS FAMILIARES Y DESARROLLO EN NIÑOS Y NIÑAS DE DOS Y TRES AÑOS QUE ASISTEN A SALA CUNAes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record