Show simple item record

Affordance pedagógico del cine en la enseñanza de la reflexión epistemológica

dc.creatorFonatinez-Ruiz, Tomas
dc.creatorCasimiro Urcos, Nora
dc.creatorGonzáles Llontop, Rosa
dc.creatorJiménez Idrovo, Italo
dc.date2018-01-16
dc.date.accessioned2020-07-09T21:12:44Z
dc.date.available2020-07-09T21:12:44Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1238
dc.identifier10.4067/S0718-07052017000300008
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138658
dc.descriptionThe study reveals the pedagogical affordance of cinema in the learning of epistemological reflection. The discursive data were analyzed by using the non-supervised clustering method bisecting k-means, which interpretation proceeded to the location of the phrases on their significant contexts. It is concluded that the pedagogical use of the cinema allows: 1) a better understanding of epistemological and methodological concepts; 2) involving the learner with the self-correction of doubts from his/her everyday perception, 3) boosting the construction of significant conceptualizations; 4) personalizing abstractions underlying epistemological thinking; 5) promoting the construction of linguistic devices that serve as arguments in decisions related to the development of research.en-US
dc.descriptionEl estudio devela el affordance pedagógico del cine en el aprendizaje de la reflexión epistemológica. Los datos discursivos se analizaron mediante el uso del método de clustering no supervisado bisecting K-means, cuya interpretación se realizó a partir de los lemas en sus contextos significantes. Se concluye que el uso pedagógico del cine permite: 1) una mayor comprensión de conceptos epistemológicos y metodológicos; 2) involucran al formando con la autocorrección de dudas desde la cotidianidad de su percepción, 3) impulsan la construcción de conceptualizaciones significantes; 4) personalizan las abstracciones que subyacen al pensamiento epistemológico, 5) promueven la construcción de dispositivos lingüísticos que sirven de argumentos en las decisiones vinculadas con el desarrollo de la investigación.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1238/1330
dc.rightsDerechos de autor 2017 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 43 Núm. 3 (2017); 135-152en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 43 Núm. 3 (2017); 135-152es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titlePedagogical affordance of cinema in the teaching of epistemological reflectionen-US
dc.titleAffordance pedagógico del cine en la enseñanza de la reflexión epistemológicaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record