Show simple item record

Construyendo un aprendizaje significativo a través del patrimonio local: prácticas de Educación patrimonial en Portugal y Brasil

dc.creatorPinto, Helena
dc.creatorZarbato, Jaqueline
dc.date2018-05-07
dc.date.accessioned2020-07-09T21:12:47Z
dc.date.available2020-07-09T21:12:47Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1798
dc.identifier10.4067/S0718-07052017000400011
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138698
dc.descriptionThis paper proposes to present an approach to cultural heritage where theory and practice are mixed in the light of the research methodology in heritage education and history education, aiming to analyse and understand, in two different countries, Portugal and Brazil, how does the implementation of history teaching and learning activities with exploration of local cultural heritage, improves students’ progression in historical understanding and heritage awareness. The main lines of the theoretical debate (from Anglo-Saxon and Iberian to Latin Americans references) are described, as they support the methodology structuring this study. Subsequently, we describe two case studies which have been developed in the area of formal education, with 7th grade students, in the north of Portugal, and 8th grade students, in the centre-west of Brazil, intending to understand students’ conceptions about diverse cultural heritage traces in their social geographic environment. The results of the educational experiences, developed in different contexts, although without comparative objectives, revealed that many of the students have surpassed their previous conceptions and some of them revealed historical awareness regarding the use of the observed cultural heritage. Accordingly, there is potential for the interpretation of heritage sources in education, once encouraging young people to reason critically about their environment and the relationship with others.en-US
dc.descriptionEn este artículo se plantea presentar una aproximación al patrimonio cultural en que se combinan teoría y práctica a la luz de la metodología de investigación en educación patrimonial y en la didáctica de la historia, con el objetivo de analizar y comprender cómo en dos países diferentes, Portugal y Brasil, la implementación de actividades de enseñanza y aprendizaje de historia con exploración del patrimonio cultural en ámbito local, favorece la progresión en el conocimiento histórico y en la conciencia patrimonial de los estudiantes. Se refieren las principales líneas del debate teórico (desde los referentes anglosajones e ibéricos a los latinoamericanos) que fundamentan la metodología utilizada. Seguidamente, se describen dos estudios de caso que se han desarrollado en el ámbito de educación formal con estudiantes de 7º grado en el norte de Portugal y estudiantes de 8º grado en el centro-oeste de Brasil, planteando conocer las concepciones de los estudiantes hacia diversas huellas del patrimonio cultural de su entorno. Los resultados de las experiencias educativas desarrolladas en contextos diferentes, si bien sin objetivos comparativos, muestran que muchos de los estudiantes han superado sus concepciones previas y algunos revelan conciencia histórica respecto al uso de ese patrimonio cultural. Por consiguiente, hay potencial para la interpretación de las fuentes patrimoniales, materiales o inmateriales en la educación, mientras se estimule a los jóvenes a pensar críticamente sobre su entorno y la relación con los demás.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1798/1881
dc.rightsDerechos de autor 2018 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 43 Núm. 4 (2017); 203-227en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 43 Núm. 4 (2017); 203-227es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleConstructing a significant learning through local heritage: practicing Heritage Education in Portugal and Brazilen-US
dc.titleConstruyendo un aprendizaje significativo a través del patrimonio local: prácticas de Educación patrimonial en Portugal y Brasiles-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record