Show simple item record

ACERCA DEL PENSAMIENTO CAUSAL DINÁMICO: HACIA UNA PERSPECTIVA EDUCATIVA;

dc.creatorSchaffernicht, Martin
dc.creatorMadariaga, Patricio
dc.date2018-06-06
dc.date.accessioned2020-07-09T21:12:49Z
dc.date.available2020-07-09T21:12:49Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3325
dc.identifier10.4067/S0718-07052007000100008
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138723
dc.descriptionIn system dynamics, causal links between variables indicate the direction and the polarity of influence. An examination of the “popular” definition of polarity and the justification of the “complete” definition suggest that people think of variables in a static manner. A dynamic approach leads to a distinction between the variables’ basic behavior and their particular behavior due to one event. We find a large set of basic behavior configurations for two connected variables. The “popular” definition holds only for those 4 configurations that correspond to static basic behavior, but the “complete” definition classifies all of them appropriately. We propose a conceptual model of the configurations and 5 research challenges. We finish showing a design for educational use of the configurations.en-US
dc.descriptionEn dinámica de sistemas, los vínculos causales entre variables indican dirección y “polaridad”, lo que es difícil de aprender para estudiantes. La revisión de la definición “popular” de polaridad y la justificación de una definición más “completa” nos permiten señalar que pensamos en las variables en forma estática. Una aproximación dinámica nos conduce a distinguir un patrón de conducta general de la conducta particular debido a un evento. Encontramos un gran número de configuraciones de conducta general para casos con dos variables con un vínculo causal. Sólo las cuatro configuraciones con conducta general estática son bien clasificadas por la definición “popular”; la definición “completa” permite clasificar todas las configuraciones. Construimos un modelo conceptual de las configuraciones y cinco preguntas de investigación. Terminamos mostrando el uso educativo de las configuraciones.es-ES
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3325/3164
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3325/3795
dc.rightsDerechos de autor 2007 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 33 Núm. 1 (2007); 129-149en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 33 Núm. 1 (2007); 129-149es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleOn dynamic causal thinking: towards an educational perspectiveen-US
dc.titleACERCA DEL PENSAMIENTO CAUSAL DINÁMICO: HACIA UNA PERSPECTIVA EDUCATIVAes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record