Pendulum movement: heritage education projects between the formal and informal spheres. The Pintia Program of Educational Innovation and The Wine Festival of Viver
Movimiento pendular: proyectos de educación patrimonial entre la esfera formal y la informal. El Programa Pintia de Innovación Educativa y la Fiesta del Vino de Viver
Author
De Castro, Pablo
Portolés, Angel
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/178810.4067/S0718-07052017000400001
Abstract
Heritage education is a journey with diverse approaches in which one’s own heritage, whether material or immaterial, can be considered the origin, become an end or become the middle of the educational process. In this context, the fields of formal and informal education are often presented as independent, at best complementary, but they rarely flow, connected to each other, in the same educational project. This paper traces its itinerary presenting two patrimonial education projects - Viver Wine Festival and the Pintia Program of Educational Innovation -, where projection and ongoing processes dismantle this traditional dialectic between these educational fields. The teaching of historical heritage, from the processes of identization and construction of senses of belonging, and the implementation of a participatory and horizontal design, full of creativity, are the main axes of a dialogue in which also identify the collaborative work or the Look at memory and territory. La educación patrimonial es un viaje con enfoques diversos en el que el propio patrimonio, ya sea material o inmaterial, puede considerarse el origen, convertirse en un fin o transformarse en el medio del proceso educativo. En este contexto, los ámbitos de la educación formal e informal suelen presentarse como independientes, a lo sumo como complementarios, pero rara vez fluyen, conectados entre sí, en un mismo proyecto educativo. El presente artículo traza un itinerario pendular presentando dos proyectos de educación patrimonial –La fiesta del vino de Viver y el Programa Pintia de Innovación Educativa–, donde la proyección y la continuidad desmontan esta tradicional dialéctica entre estos ámbitos educativos. La enseñanza del patrimonio histórico, desde los procesos de identización y construcción de sentimientos de pertenencia, y la implementación de un diseño participativo y horizontal, cargado de creatividad, constituyen los ejes principales de un diálogo en el que también se identifican el trabajo colaborativo o la mirada sobre la memoria y el territorio.