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Evolución de la segregación socioeconómica de las escuelas de América Latina;

dc.creatorMurillo, F. Javier
dc.creatorDuk, Cynthia
dc.creatorMartínez Garrido, Cynthia
dc.date2018-10-05
dc.date.accessioned2020-07-09T21:12:51Z
dc.date.available2020-07-09T21:12:51Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3603
dc.identifier10.4067/S0718-07052018000100157
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138741
dc.descriptionThe objective of this research was to determine the evolution of the magnitude of school segregation by socioeconomic level in some Latin American countries, both in terms of uniformity and exposure. For this purpose, data mining was carried out using the six versions of the PISA. The sample consisted of 374,490 students from 15,500 schools in 10 Latin American countries. The results indicate that, in six of the eight countries for which sufficient data existed, segregation seems to have a downward trend, especially in Argentina and Brazil. This decrease is subtle in comparison with the high overall rates of segregation that these countries present. Moreover, in the majority of the countries in which segregation decreases, it does so among students of higher socioeconomic level, increasing meanwhile for those at lower levels. It is essential, therefore, to incorporate the debate on school segregation in the agenda of public education policies to take measures that will contribute to reduce it.en-US
dc.descriptionEl objetivo de esta investigación es determinar la evolución de la magnitud de la segregación escolar por nivel socioeconómico, tanto en su dimensión de uniformidad como de exposición, en algunos países de América Latina. Para ello se realiza una explotación de los datos de las seis ediciones PISA. La muestra está conformada por 374.490 estudiantes de 15.500 escuelas de 10 países latinoamericanos. Los resultados indican que, en seis de los ocho países con suficientes datos, la segregación parece tener una tendencia a la baja, especialmente en Argentina y Brasil. Esta disminución es muy discreta en comparación con la alta segregación que presentan. Además, en la mayoría de los países en que la segregación disminuye, lo hace en los estudiantes de familias de mayor nivel socioeconómico, incrementándose en los de menor. Es indispensable, por tanto, incorporar el debate sobre segregación escolar en la agenda de las políticas educativas públicas para tomar medidas que contribuyan a reducirla.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3603/4476
dc.rightsDerechos de autor 2018 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 44 Núm. 1 (2018); 157-179en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 44 Núm. 1 (2018); 157-179es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleThe evolution of socio-economic segregation of Latin American schoolsen-US
dc.titleEvolución de la segregación socioeconómica de las escuelas de América Latinaes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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