Show simple item record

Rasgos de personalidad que afectan el desempeño de los profesores de la PUCE matriz en las funciones de docencia e investigación;

dc.creatorMerlyn Sacoto, Marie-France
dc.creatorAcurio Velasco, Carlos Vidal
dc.creatorCabezas Guerra, Christian Benjamín
dc.creatorOrbe Nájera, Cristina Elizabeth
dc.creatorRiera Vásquez, Wilma Leonila
dc.date2018-10-05
dc.date.accessioned2020-07-09T21:12:51Z
dc.date.available2020-07-09T21:12:51Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3612
dc.identifier10.4067/S0718-07052018000100331
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138746
dc.descriptionThe purpose of this research was to understand the personality traits that affect the performance of university professors in teaching and research functions. Two hundred and twenty-one professors participated in the research; the personality test 16 PF-5 was administered in order to obtain information on factors and personality traits. Teaching performance was measured through their results in the process of evaluation of teaching performance in the classroom, and research performance through data on their participation in research projects and information about their scientific publications. Regarding the performance as teachers, the results indicate that there is no influence of personality traits or factors. On the contrary, the results show a significant relationship (p <0.05) between their performance as researchers and the traits AFFABILITY (p = 0.001) and ABSTRACTION (p = 0.001), as well as in the SELF-CONTROL factor (p = 0.038).en-US
dc.descriptionEl propósito de la presente investigación era conocer los rasgos de personalidad que afectan el desempeño de los profesores universitarios en las funciones de docencia e investigación. Participaron en la investigación 221 profesores a los que se les aplicó el test de personalidad 16 PF-5 para obtener información sobre factores y rasgos de personalidad. Se midió el desempeño en docencia a través de sus resultados en el proceso de evaluación del desempeño docente en el aula, y el desempeño en investigación mediante los datos de su participación en proyectos de investigación y la información sobre sus publicaciones científicas.  En cuanto al desempeño como docentes, los resultados señalan que no existe influencia de rasgos o factores de personalidad. Por el contrario, los resultados arrojan una relación significativa (p<0.05) entre el desempeño como investigadores y los rasgos AFABILIDAD (p.= 0.001) y ABSTRACCIÓN (p=0. 001) y en el factor AUTOCONTROL (p.=0 038).es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3612/4485
dc.rightsDerechos de autor 2018 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 44 Núm. 1 (2018); 331-349en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 44 Núm. 1 (2018); 331-349es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleTraits of personality that affect the performance of the professors of the PUCE matrix in the functions of teaching and researchen-US
dc.titleRasgos de personalidad que afectan el desempeño de los profesores de la PUCE matriz en las funciones de docencia e investigaciónes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record