• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Identification and characterization of the beliefs of male and female teachers about the science-gender relationship in scientific education

Identificación y caracterización de las creencias de docentes hombres y mujeres acerca de la relación ciencia – género en la educación científica

Author
Camacho González, Johanna

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1234
10.4067/S0718-07052017000300004
Abstract
This study aims to identify and characterize different science teacher beliefs concerning the science-gender relationship. Statistical analysis and the interpretation of results was carried out on the data obtained, acquired by a survey composed by sixty-one items organized in three gender models: neutral, friendly, and sensitive. Our conclusions support that beliefs sustain the sex-invariant notion, recognize biological differences within students based on their sex, maintain traditional understanding of the scientific activities involving the participation of men on  women, identify the perspective on gender as as very important from outside (the curriculum), and identify as a less important activity within the pedagogic-didactical scope (teaching of scientific content). Based on these conclusions, we propose opening new spaces for reflection and research on the gender-perspective of science education that offer relevant  contributions to the field and enrich science teacher training.
 
El propósito de esta investigación fue identificar y caracterizar las creencias del profesorado de ciencias acerca de la relación ciencia – género. Para esto, se realizaron análisis estadísticos e interpretativos de los datos recolectados a través de un cuestionario que tenía 61 ítems distribuidos en 3 modelos de género: neutro, amigable y sensible. Se concluye que las creencias sustentan la visión de sexo invariante, reconocen la diferenciación biológica del estudiantado según su sexo, sustentan visiones tradicionales de la actividad científica en las que incluyen la participación de hombres y mujeres, identifican como muy importante la perspectiva de género desde afuera (currículo) y poco importante las actividades de su ámbito didáctico (enseñanza de los contenidos científicos). A partir de estas conclusiones se propone abrir nuevos espacios de reflexión e investigación de la perspectiva de género en la educación científica que contribuyan al campo y enriquezcan la formación del profesorado de ciencias.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB