Show simple item record

FACTORES DE LA ORGANIZACIÓN ESCOLAR QUE CONFIGURAN EL COMPROMISO ORGANIZACIONAL AFECTIVO DE LOS PROFESORES DE ENSEÑANZA BÁSICA;

dc.creatorZamora P., Guillermo
dc.date2018-06-06
dc.date.accessioned2020-07-09T21:12:54Z
dc.date.available2020-07-09T21:12:54Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3297
dc.identifier10.4067/S0718-07052008000100008
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138776
dc.descriptionThe present study examine the factors of the school organization which are related to the organizacional commitments that are developed by preparatory school teachers of Santiago, Chile. In general terms, the results indicate that teachers valórate four factors of the school organization: the pedagogical intervention with students and parents; the recognition they receive for the work done, the educational resources in the school has, and the administrative conditions. From these, the most relevant factor in the relation with the affective organizacional commitment is "educational resources" that the school has. This factor refers to the conditions of the pedagogic work, the competitions of the colleagues and the academic profile of the pupils of the school. The study finishes discussing the difficulties that imply that the students' become the "educational resource" of the school.  en-US
dc.descriptionEl presente estudio examina los factores de la organización escolar que se relacionan con el compromiso organizacional afectivo que desarrollan los profesores de enseñanza básica de la ciudad de Santiago de Chile. En términos generales, los resultados indican que los profesores valoran cuatro factores de la organización escolar: la intervención pedagógica con los estudiantes y apoderados, el reconocimiento que reciben a la labor realizada, los recursos educativos que dispone la escuela y las condiciones administrativas. De éstos, el único factor que se relaciona con el compromiso organizacional afectivo es el "recurso educativo" que dispone la escuela. Este factor hace referencia a las condiciones del trabajo pedagógico, las competencias de los colegas y el perfil académico de los alumnos que atiende el establecimiento. El estudio finaliza discutiendo las dificultades de que los alumnos se transformen en una condición laboral de la escuela.  es-ES
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3297/3137
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3297/3771
dc.rightsDerechos de autor 2008 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 34 Núm. 1 (2008); 139-155en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 34 Núm. 1 (2008); 139-155es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleFactors of the scholar organization that form the affective organizational commitment of preparatory school teachersen-US
dc.titleFACTORES DE LA ORGANIZACIÓN ESCOLAR QUE CONFIGURAN EL COMPROMISO ORGANIZACIONAL AFECTIVO DE LOS PROFESORES DE ENSEÑANZA BÁSICAes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record