Show simple item record

Al sur del sur: Reflexiones para una educación no sexista;

dc.creatorSchick Carrillo, Carolina
dc.creatorZúñiga Maldonado, Daniela
dc.creatorAguilar Peña, Paula
dc.creatorSabogal Rengifo, Alejandra
dc.creatorCortés Gallardo, Natalia
dc.date2019-06-28
dc.date.accessioned2020-07-09T21:12:54Z
dc.date.available2020-07-09T21:12:54Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6026
dc.identifier10.4067/S0718-07052019000100169
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138780
dc.descriptionThis article presents ideas that collaborate with reflective processes that Chilean society is facing from the recent feminist autumn that brought about educational demands of a non-sexist nature, in relation to political-epistemic perspectives located south of the south. This proposal, originated in a circle of women students and researchers in education, offers a first analysis that relates the critical effects of the patriarchal system with its current neoliberal political-economic boom at all educational levels; as well as the subjectification of sexist differences through the use of language and the consequent need to think about a new educational system contextualized to our territory from the socio-community organization and participation. This offers a first approach towards the consolidation of proposals to move to a new feminist educational system for Latin America.en-US
dc.descriptionEste artículo presenta ideas que colaboran con procesos reflexivos que la sociedad chilena está enfrentando a partir del reciente otoño feminista, que agenció demandas educativas de carácter no sexista, que tienen relación con perspectivas político-epistémicas situadas al sur del sur. Estas propuestas originadas por un círculo de mujeres estudiantes e investigadoras en educación ofrece un primer análisis que relaciona los efectos críticos del sistema patriarcal con su actual auge político-económico neoliberal en todos los niveles educativos, así como la subjetivación de las diferencias sexistas a través del uso del lenguaje y la consecuente necesidad de pensar un nuevo sistema educativo contextualizado en nuestro territorio desde la organización y participación socio-comunitaria. Se ofrece así un primer acercamiento rumbo a la consolidación de propuestas para transitar a un nuevo sistema educativo feminista para Latinoamérica.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6026/7138
dc.rightsDerechos de autor 2019 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 45 Núm. 1 (2019); 169-187en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 45 Núm. 1 (2019); 169-187es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleAt south of the south: Reflections for an education without sexismen-US
dc.titleAl sur del sur: Reflexiones para una educación no sexistaes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record