At south of the south: Reflections for an education without sexism
Al sur del sur: Reflexiones para una educación no sexista;
dc.creator | Schick Carrillo, Carolina | |
dc.creator | Zúñiga Maldonado, Daniela | |
dc.creator | Aguilar Peña, Paula | |
dc.creator | Sabogal Rengifo, Alejandra | |
dc.creator | Cortés Gallardo, Natalia | |
dc.date | 2019-06-28 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-09T21:12:54Z | |
dc.date.available | 2020-07-09T21:12:54Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6026 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052019000100169 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138780 | |
dc.description | This article presents ideas that collaborate with reflective processes that Chilean society is facing from the recent feminist autumn that brought about educational demands of a non-sexist nature, in relation to political-epistemic perspectives located south of the south. This proposal, originated in a circle of women students and researchers in education, offers a first analysis that relates the critical effects of the patriarchal system with its current neoliberal political-economic boom at all educational levels; as well as the subjectification of sexist differences through the use of language and the consequent need to think about a new educational system contextualized to our territory from the socio-community organization and participation. This offers a first approach towards the consolidation of proposals to move to a new feminist educational system for Latin America. | en-US |
dc.description | Este artículo presenta ideas que colaboran con procesos reflexivos que la sociedad chilena está enfrentando a partir del reciente otoño feminista, que agenció demandas educativas de carácter no sexista, que tienen relación con perspectivas político-epistémicas situadas al sur del sur. Estas propuestas originadas por un círculo de mujeres estudiantes e investigadoras en educación ofrece un primer análisis que relaciona los efectos críticos del sistema patriarcal con su actual auge político-económico neoliberal en todos los niveles educativos, así como la subjetivación de las diferencias sexistas a través del uso del lenguaje y la consecuente necesidad de pensar un nuevo sistema educativo contextualizado en nuestro territorio desde la organización y participación socio-comunitaria. Se ofrece así un primer acercamiento rumbo a la consolidación de propuestas para transitar a un nuevo sistema educativo feminista para Latinoamérica. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6026/7138 | |
dc.rights | Derechos de autor 2019 Estudios Pedagógicos | es-ES |
dc.source | Pedagogical Studies; Vol. 45 Núm. 1 (2019); 169-187 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 45 Núm. 1 (2019); 169-187 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.title | At south of the south: Reflections for an education without sexism | en-US |
dc.title | Al sur del sur: Reflexiones para una educación no sexista | es-ES |
dc.title | pt-BR | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Pedagógicos
[0-9]{4}