• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Reflections on the pedagogical applicability of computer science: Notes for a transdisciplinary work in the school curriculum

REFLEXIONES EN TORNO A LA APLICABILIDAD PEDAGOGICA DE LA INFORMATICA: APUNTES PARA UN TRABAJO TRANSDISCIPLINARIO EN EL CURRICULO ESCOLAR;

Author
Arancibia Herrera, Marcelo

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2950
10.4067/S0718-07052001000100006
Abstract
This article presents an open opposition to the traditional education activity, which works within the simplistic, traditional, uniformity and reduction of the reality imposed by the neoliberal “globalization” through a technical curriculum that cuts the reality by subjects. The Society of Knowledge implies new forms of behavior, of relations and human development, that bring along the following phenomena: complexity, artificiality, chaos, computerization and diversification. The educational activity, in this context, must be adapted to these transformations. The simplistic and standardizing visions of neoliberal globalization and the reduction paradigm of natural sciences do not allow the understanding of reality in its complex dimension nor contribute to its holistic understanding. The educational activity is classified in this positive and simplistic scheme through a technical curriculum that sorts out knowledge in the school subject matters. Educational computer science appears as a potential open resource to make pedagogical actions that allow students to develop the complex holistic thinking through a transdisciplinary use of the computer science resources.
 
El artículo presenta una abierta oposición a la actividad educativa tradicional, que se encasilla en el paradigma positivista tradicional, simplista, uniformador y reduccionista de la realidad, impuesto por la “globalización” neoliberal a través de la presencia de un currículo técnico que parcela en el asignaturismo el conocimiento. La Sociedad del Conocimiento implica nuevas formas de comportamiento, de relaciones y desarrollo humano, que traen consigo fenómenos de complejización, artificialización, caos, informatización, diversificación. La actividad educativa, en este contexto, debe adecuarse a las transformaciones. La visión simplista y uniformadora de la “globalización” neoliberal y el paradigma reduccionista de las ciencias naturales no permiten entender la realidad en su dimensión compleja, ni aportan a su comprensión holística. La actividad educativa se encasilla en este esquema positivista y simplificador a través de un currículo técnico que parcela en las asignaturas el conocimiento. La Informática Educativa se presenta como recurso potencialmente abierto para realizar acciones pedagógicas que permitan a los estudiantes desarrollar el pensamiento holístico complejo a través de una utilización transdisciplinaria de los recursos informáticos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB