Show simple item record

INVESTIGACIÓN CUALITATIVA EN EDUCACIÓN. HACIA LA GENERACIÓN DE TEORÍA A TRAVÉS DEL PROCESO ANALÍTICO;

dc.creatorOsses Bustingorry, Sonia
dc.creatorSánchez Tapia, Ingrid
dc.creatorIbáñez Mansilla, Flor Marina
dc.date2018-06-11
dc.date.accessioned2020-07-09T21:12:58Z
dc.date.available2020-07-09T21:12:58Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3388
dc.identifier10.4067/S0718-07052006000100007
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138822
dc.descriptionThis paper pretends to help approaching qualitative analysis of gathered information during the process of educational research. Here, some analytical procedures are compared, emphasizing the Analytical Induction and the Method of Constant Comparision. With the objective of clarifying the processes of codification and categorization –which constitute the basic substrate for the future generation of theory- an example is presented, a text coming from a focus group of the Fondecyt Project 1030278 “Towards the Professional Autonomy of the Docent. The Teacher as a Researcher in the Classroom”. Finally, advantages and disadvantages of informatic tools applied to the qualitative analysis are discussed.  en-US
dc.descriptionEl presente artículo pretende contribuir a abordar el análisis cualitativo de la información que se recolecta durante el proceso de investigación en educación. En él se comparan algunos procedimientos analíticos, enfatizando en la inducción analítica y el método de las comparaciones constantes. A objeto de clarificar los procesos de codificación y categorización - que constituyen el sustrato básico sobre el cual se generará posteriormente la teoría - se presenta un ejemplo, cuyo corpus textual corresponde a un fragmento de un grupo focal del Proyecto Fondecyt 1030278 “Hacia la Autonomía Profesional del Docente. El Profesor como Investigador en el Aula”. Finalmente, se discuten las ventajas y desventajas de las herramientas informáticas en el análisis cualitativo de la información.  es-ES
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3388/3182
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3388/3811
dc.rightsDerechos de autor 2006 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 32 Núm. 1 (2006); 119-133en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 32 Núm. 1 (2006); 119-133es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleQualitative Research in Education: Towards the Generation of Theory Through the Analytical Processen-US
dc.titleINVESTIGACIÓN CUALITATIVA EN EDUCACIÓN. HACIA LA GENERACIÓN DE TEORÍA A TRAVÉS DEL PROCESO ANALÍTICOes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record