Qualitative Research in Education: Towards the Generation of Theory Through the Analytical Process
INVESTIGACIÓN CUALITATIVA EN EDUCACIÓN. HACIA LA GENERACIÓN DE TEORÍA A TRAVÉS DEL PROCESO ANALÍTICO;
dc.creator | Osses Bustingorry, Sonia | |
dc.creator | Sánchez Tapia, Ingrid | |
dc.creator | Ibáñez Mansilla, Flor Marina | |
dc.date | 2018-06-11 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-09T21:12:58Z | |
dc.date.available | 2020-07-09T21:12:58Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3388 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052006000100007 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138822 | |
dc.description | This paper pretends to help approaching qualitative analysis of gathered information during the process of educational research. Here, some analytical procedures are compared, emphasizing the Analytical Induction and the Method of Constant Comparision. With the objective of clarifying the processes of codification and categorization –which constitute the basic substrate for the future generation of theory- an example is presented, a text coming from a focus group of the Fondecyt Project 1030278 “Towards the Professional Autonomy of the Docent. The Teacher as a Researcher in the Classroom”. Finally, advantages and disadvantages of informatic tools applied to the qualitative analysis are discussed. | en-US |
dc.description | El presente artículo pretende contribuir a abordar el análisis cualitativo de la información que se recolecta durante el proceso de investigación en educación. En él se comparan algunos procedimientos analíticos, enfatizando en la inducción analítica y el método de las comparaciones constantes. A objeto de clarificar los procesos de codificación y categorización - que constituyen el sustrato básico sobre el cual se generará posteriormente la teoría - se presenta un ejemplo, cuyo corpus textual corresponde a un fragmento de un grupo focal del Proyecto Fondecyt 1030278 “Hacia la Autonomía Profesional del Docente. El Profesor como Investigador en el Aula”. Finalmente, se discuten las ventajas y desventajas de las herramientas informáticas en el análisis cualitativo de la información. | es-ES |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3388/3182 | |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3388/3811 | |
dc.rights | Derechos de autor 2006 Estudios Pedagógicos | es-ES |
dc.source | Pedagogical Studies; Vol. 32 Núm. 1 (2006); 119-133 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 32 Núm. 1 (2006); 119-133 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.title | Qualitative Research in Education: Towards the Generation of Theory Through the Analytical Process | en-US |
dc.title | INVESTIGACIÓN CUALITATIVA EN EDUCACIÓN. HACIA LA GENERACIÓN DE TEORÍA A TRAVÉS DEL PROCESO ANALÍTICO | es-ES |
dc.title | pt-BR | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Pedagógicos
[0-9]{4}