Show simple item record

Una mirada territorial al sistema universitario chileno. El caso de la Universidad regional de Aysén (UAY);

dc.creatorRivera Polo, Felipe
dc.creatorRivera-Vargas, Pablo
dc.creatorAlonso Cano, Cristina
dc.date2018-10-05
dc.date.accessioned2020-07-09T21:12:58Z
dc.date.available2020-07-09T21:12:58Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3617
dc.identifier10.4067/S0718-07052018000100427
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138823
dc.descriptionThe analysis of the case of the University of Aysén presented in this work allows us to describe and understand some of the difficulties that regional universities in Chile have in relation with their territory and their impact on local development. This problem, which shows the inequality and weakness of the Chilean education system, appears continually in various national and international assessments. Our thesis is that these difficulties are one of the many expressions of the persistence of a center-periphery cleavage manifested in a territorial insensitivity or centralist paradigm in public policies in Chile, which have been oriented towards homogeneous and centralist responses in response to different needs and territorial realities. This situation happens regardless of the political orientation of the government (democratic or authoritarian) or the pre-eminence of state or market planning as a regulator of the system.en-US
dc.descriptionEl análisis del caso de la Universidad de Aysén, que presenta este trabajo, permite describir y comprender algunas de las dificultades que muestran las universidades regionales en Chile para vincularse con su territorio e impactar en el desarrollo local. Este problema, que evidencia una arista de desigualdad y debilidad del sistema de educación chileno, es una constante en las diferentes evaluaciones nacionales e internacionales. Nuestra tesis es que estas dificultades son una de las tantas expresiones de la persistencia de un clivaje centro-periferia, que se manifiesta en una insensibilidad territorial o paradigma centralista de las políticas públicas en Chile, que con independencia de la orientación política del gobierno (democrática o autoritaria) o la preeminencia de la planificación estatal o del mercado como regulador del sistema, ha tendido a respuestas homogéneas y centralistas para enfrentar realidades y necesidades territoriales diversas.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3617/4490
dc.rightsDerechos de autor 2018 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 44 Núm. 1 (2018); 427-443en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 44 Núm. 1 (2018); 427-443es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleA territorial view of the Chilean university system. The case of the regional University of Aysén (UAY)en-US
dc.titleUna mirada territorial al sistema universitario chileno. El caso de la Universidad regional de Aysén (UAY)es-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record