• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Recognition of previous learning in the Technical Vocational Education and Training. The Chilean experience

El reconocimiento de aprendizajes previos en la Educación Técnica Profesional. La experiencia chilena;

Author
Sevilla Buitrón, María Paola

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6017
10.4067/S0718-07052019000100007
Abstract
Vocational and Technical Education (VET) needs to ensure efficient pathways between its different levels and modalities of provision: formal, non-formal and informal. For this, it is necessary to install reliable and legitimate procedures of recognizing of previous learning (RPL) in higher education. This article examines a sample of eleven cases of postsecondary institutions to describe the convergences and divergences that RPL has in terms of: 1) purposes and meanings; 2) forms and procedures; 3) expected results; 4) vision and projections. We found that, although there is a consensual agreement in the institutions regarding the relevance of RPL, the absence of institutional, organizational and cultural conditions limits the massive placement of this practice. However, it is possible to identify virtuous experiences, when the productive sector is a RAP intermediary between workers and postsecondary VET institutions.
 
La Educación Técnico Profesional (ETP) requiere asegurar trayectorias formativo-laborales eficientes, entre sus diferentes niveles y modalidades de provisión: formal, no-formal e informal. Para ello resulta necesario instalar en la educación superior, procedimientos confiables y legítimos de reconocimiento de aprendizajes previos (RAP). Este artículo, estudia una muestra de once casos de instituciones de ETP postsecundarias para describir las convergencias y divergencias que en ellas tiene el RAP en cuanto a: 1) propósitos y significados; 2) formas y procedimientos; 3) resultados esperados; 4) visión y proyecciones. Se encuentra que, si bien existe acuerdo consensual en estas instituciones en torno a la relevancia de la validación de los aprendizajes que los postulantes han adquirido fuera del sistema formal, la ausencia de condiciones institucionales, organizacionales y culturales limitan el despliegue masivo del RAP. No obstante, es posible identificar experiencias virtuosas, cuando el sector productivo es mediador del RAP entre los trabajadores y las instituciones de ETP postsecundaria.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB