Beliefs of university teaching staff’s physical education regarding body and health concepts
CREENCIAS DEL PROFESORADO UNIVERSITARIO DE EDUCACION FISICA EN RELACION A LOS CONCEPTOS DE CUERPO Y SALUD;
Author
Moreno, Alberto
Alvarez, Nidia
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/314510.4067/S0718-07052010000100009
Abstract
The following article is the result of an investigation carried out at a private university in La Serena, IV Region, Chile, during the year 2008. The investigation goals have been to identify, describe and analyse (interpretatively) the beliefs of University teaching staff (physical education) regarding the “Body” and “Health” concepts, as those beliefs determine the way our discipline is understood, practiced, and also the way in which our professional daily routines are carried out. This investigation is a phenomenological study formulated inside the interpretative paradigm. The methodology is qualitative due to its descriptive and relational profile. The results of this study show that, despite the development of the physical education discipline, the beliefs of University teaching staff (physical education) regarding the two above mentioned concepts are coherent with what is known in the specialized literature as technocratic physical education. The concepts of body and health are in agreement with the principles of technocratic physical education.
El artículo que a continuación se presenta es el resultado de un trabajo de investigación realizado en una universidad privada de La Serena, IV Región, Chile, durante el año 2008. Los objetivos de investigación han sido identificar, describir y analizar (interpretativamente) las creencias del profesorado universitario de Educación Física en relación a los conceptos de “Cuerpo” y “Salud”, pues dichas creencias condicionan la forma de entender nuestra disciplina y las formas de practicarla y orientar/ guiar nuestro quehacer profesional. La presente investigación es un estudio fenomenológico enmarcado dentro del paradigma interpretativo, cuya metodología es cualitativa dado su perfil descriptivo y relacional. Los resultados obtenidos muestran que, a pesar del desarrollo de la educación física actual, las creencias del profesorado universitario en relación a los dos conceptos mencionados sigue siendo coherente con lo que en la literatura especializada se ha conocido como educación física tecnocrática, con las concepciones de cuerpo y salud acordes a dicha visión.