Show simple item record

EL COMPONENTE INVESTIGATIVO Y LA FORMACION DOCENTE EN VENEZUELA;

dc.creatorBondarenko Pisemskaya, Natalia
dc.date2018-06-05
dc.date.accessioned2020-07-09T21:12:58Z
dc.date.available2020-07-09T21:12:58Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3269
dc.identifier10.4067/S0718-07052009000100015
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138828
dc.descriptionThe purpose of the essay is to introduce the research element from the point of view of educational transformation, that is, the transition from the conception of a teacher as a transmitter of data, towards a creative teacher who is looking for solutions to the problems. The principal topics covered in the essay are: paradigmatic change in the field of education, research as an integral process, teaching practice as the basis for the education of teachers - investigators, among others. The essay makes reference to the theoretic fields such as postpositivist orientation, critical rationality, human interaction and permanent self - education. It is concluded that currently, it is necessary to educate in and for research, and for that matter, in the first place, it is necessary to transform the culture of the institutions that educate teachers.  en-US
dc.descriptionEl propósito del ensayo es presentar el elemento investigativo desde el punto de vista de la transformación educativa, esto es, el tránsito desde un docente como transmisor de datos hacia un docente creativo que busca soluciones a los problemas. Los temas principales que se abordan en el ensayo son: cambio paradigmático en el campo educativo, investigación como proceso integral, práctica docente como base para la formación de docentes-investigadores, entre otros. El ensayo se refiere a los campos teóricos como orientación postpositivista, racionalidad crítica, interacción humana y autoeducación permanente. Se concluye que actualmente se debe formar en y para la investigación, para lo cual, antes que nada, hay que transformar la cultura de las instituciones formadoras de docentes.  es-ES
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3269/3110
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3269/3744
dc.rightsDerechos de autor 2009 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 35 Núm. 1 (2009); 253-260en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 35 Núm. 1 (2009); 253-260es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleResearch and teaching practice in education of teachersen-US
dc.titleEL COMPONENTE INVESTIGATIVO Y LA FORMACION DOCENTE EN VENEZUELAes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record