Show simple item record

PROBLEMATICAS SOCIOEDUCATIVAS DE LA INFANCIA Y LA JUVENTUD CONTEMPORANEA;

dc.creatorJurado Jurado, Juan Carlos
dc.date2018-05-25
dc.date.accessioned2020-07-09T21:13:00Z
dc.date.available2020-07-09T21:13:00Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2991
dc.identifier10.4067/S0718-07052002000100013
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138846
dc.descriptionThe article explores different elements that have made possible, in today’s society, that children and teenagers appear in the stages of public life as social actors who demand to be considered in education and culture. Among those elements are the decrease in the amount of children per family, who are much more valued than before; the smaller number of children in a household, and the value they represent for their parents. Children are now “the kings and queens of the house”, dethroning the adults from the central place of authority within the family and even in schools. The massive entrance of women into modern culture and economy has created a new field of action for education, which is now directed to this new segment of the population, that has achieved higher degrees of cultural autonomy, compared to adults, in order to define their ways of learning and socializing. The universalization of Human Rights has also contributed, among other issues, for children and teenagers to be recognized as entitled to rights. The topic is approached in a broad way for the current society, specifically in regard to the situation in Colombia.en-US
dc.descriptionEn el artículo se abordan de manera exploratoria diferentes factores que han posibilitado que en la sociedad contemporánea los infantes y jóvenes hayan irrumpido en los escenarios de la vida pública como actores sociales que demandan ser pensados desde la educación y la cultura. Entre ellos la reconfiguración demográfica de las familias, con la disminución de la cantidad de hijos, los cuales son más valorados que antes, en proporción inversa a su número. Los niños son ahora los nuevos “reyes del hogar”, destronando a los adultos del lugar central de autoridad en las familias y aun en las escuelas. El ingreso masivo de las mujeres al mundo de la economía y la cultura modernas ha dado lugar a la creación de un nuevo campo de acción para la educación, dirigida a esta nueva franja de la población, quienes han logrado mayores grados de autonomía cultural con respecto a los adultos para definir sus formas de aprender y socializarse. La universalización de los Derechos Humanos también ha contribuido, entre otros factores, a que los infantes y jóvenes sean reconocidos como sujetos de derechos. El tema es trabajado de manera general para la sociedad contemporánea, con algunas especificidades para la situación de Colombia.es-ES
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2991/3243
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2991/3865
dc.rightsDerechos de autor 2002 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Núm. 28 (2002); 205-216en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Núm. 28 (2002); 205-216es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleSocio-educational problems of today’s children and teenagersen-US
dc.titlePROBLEMATICAS SOCIOEDUCATIVAS DE LA INFANCIA Y LA JUVENTUD CONTEMPORANEAes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record