Show simple item record

Competencias Comunicativas Interculturales en la formación inicial docente: El caso de tres universidades regionales de Chile;

dc.creatorSanhueza Henríquez, Susan
dc.creatorPatrick Matzler, Pascal
dc.creatorChih Hsu, Chuan
dc.creatorDomínguez Maldonado, Julio
dc.creatorFriz Carrillo, Miguel
dc.creatorQuintriqueo Millán, Segundo
dc.date2018-09-03
dc.date.accessioned2020-07-09T21:13:01Z
dc.date.available2020-07-09T21:13:01Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3579
dc.identifier10.4067/S0718-07052016000500011
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138853
dc.descriptionThe article aims to describe the cognitive, affective and behavioural competencies possessed by undergraduate students in initial teacher training courses for preschool and primary school (n = 270) to address the sociocultural diversity of their future students, and on this basis, to propose elements of intercultural didactics and pedagogy that these undergraduate students must learn in order to work in culturally diverse school settings. A quantitative approach of descriptive comparative design which makes use of the Cultural Intelligence Scale (CI) with 22 items was employed. The results make it advisable to improve the training curricula of future teachers by integrating the theme of cultural diversity explicitly and transversally in the different teacher training courses, for example, through the design and implementation of programs to develop intercultural communication.en-US
dc.descriptionEl artículo tiene por objetivo conocer las habilidades cognitivas, afectivas y comportamentales que poseen los estudiantes de las carreras de Pedagogía en Educación Parvularia y Educación Básica (n = 270), para atender la diversidad sociocultural de futuros alumnos y a partir de ello, proponer elementos de la didáctica y pedagogía intercultural que deben aprender para trabajar en contextos escolares culturalmente diversos. Se optó por un enfoque cuantitativo de diseño descriptivo comparativo empleando la Escala de Inteligencia Cultural (The Cultural Intelligence Scale) con 22 ítems. Los resultados hacen aconsejable mejorar los currículos formativos de los futuros profesores integrando la temática de la diversidad cultural de manera explícita y transversal en las diferentes titulaciones, por ejemplo, a través del diseño e implementación de programas de desarrollo de la comunicación intercultural.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3579/4452
dc.rightsDerechos de autor 2018 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 42 Núm. 4 (2016); 183-200en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 42 Núm. 4 (2016); 183-200es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleIntercultural Communication Competencies in initial teacher training: The case of three regional universities in Chileen-US
dc.titleCompetencias Comunicativas Interculturales en la formación inicial docente: El caso de tres universidades regionales de Chilees-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record